– Ikke lett for en nyutdannet å ha mye erfaring
Ida Anne har søkt på jobber i et halvt år, nå er hun endelig klar for Merkle.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Endelig klaffet det, og jeg er klar for å jobbe frilans for Merkle, sier en fornøyd og lettet Ida Anne Ljunggren.
Trettiåringen fra Horten er nyutdannet med en bachelor innen «Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling» fra Høyskolen Kristiania. Nå trer hun inn som Community Manager for Merkle – et datadrevet, teknologibasert ytelsesmarkedsføringsbyrå.
Hun har nettopp landet stillingen og skal jobbe frilans, så lenge behovet er der. Hun håper på mye god erfaring, og drømmer om fast jobb i fremtiden.
– Jeg har søkt jobber i et halvt år. Det er positivt at jeg har vært på mange jobbintervjuer, men det er alltid kjedelig å få beskjed om at jeg trenger mer erfaring. Hvordan skal en nyutdannet kunne stille med veldig mye erfaring?, spør Ljunggren.
Brukte nettverket
Og det var heller ikke gjennom en tradisjonelt intervjuprosess hun fikk jobben. Ljunggren har en venninne som allerede hadde skaffet seg jobb i Merkle gjennom karrieredagene på Høyskolen Kristiania, og tipset henne om at selskapet var på utkikk etter enda flere ansatte.
– Deretter kom jeg i kontakt med flere fra Merkle, og i løpet av noen dager, og etter avlagt skriveprøve, ble jeg tilbudt en frilanserstilling som Community Manager. Nå skal jeg jobbe med some-kontoene til flere av deres kunder, blant andre Coca Cola, og skaffe meg god og etterlengtet erfaring. Jeg er både lettet og takknemlig for at gir meg en sjanse, sier hun.
Hun har en forståelse for at bedrifter søker folk med erfaring, men mener nyutdannede må slippe til for å skaffe seg erfaring og mulighet for å utvikle seg.
– Det er jo nettopp derfor jeg søker. Jeg er nyutdannet og søker erfaring.
– Jeg kan fylle mange roller
Ljunggren har også en bachelor som førskolelærer. En utdanning hun eventuelt kan «falle tilbake på».
– Jeg jobbet som pedagogisk leder i Oslo etter at den første bacheloren var fullført, men jeg fant ut at det var andre ting jeg ville jobbe med. Sammen med en venninne planla vi en datingbedrift, og selv om den aldri ble noe av, ga det meg lyst til å studere videre innenfor forretningsutvikling.
Sammen med en studieveileder på Høyskolen Kristiania, kom de frem til at studiet «Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling» passet Ljunggrens ønsker perfekt.
– Det er en retning med mange muligheter. Jeg er veldig glad jeg valgte denne utdanningen, som tar for seg et bredt spekter innenfor et stort område, og jeg føler meg som en potet, som kan passe inn i mange ulike roller. Og forhåpentligvis vil veien videre være lettere nå, som jeg er i ferd med å få verdifull erfaring i et velkjent selskap.