COWI stakk av med bærekraftspris for andre året på rad
– Det er vel og bra at så mange brenner for bærekraft i dag, men når vi kommuniserer må vi være ærlige på at vi ikke har alle svarene.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg tror denne kampanjen har fanget tidsånden gjennom å konkretisere mange av de store dilemmaene vi står overfor når samfunnet skal omstilles. Hvordan skal vi forvalte de verdifulle arealene vi har rundt oss, og hvilken pris skal natur ha sett opp mot de nødvendige infrastrukturprosjektene vi jobber med? Det er krevende temaer vi ikke skal ta i med for lett hånd, sier May Kristin Haugen, kommunikasjonssjef i COWI i en pressemelding.
Hvert år arrangeres The Hunt av Schibsted-konsernet der de deler ut flere priser knyttet til employer branding, HR og rekruttering.
I fjor vant COWI prisen for Årets kampanje under The Hunt. Den belyste ingeniørens rolle i realiseringen av det grønne skiftet. I årets utgave valgte de derimot å i større grad sette søkelys på de krevende veivalgene vi står overfor.
– Det er vel og bra at så mange brenner for bærekraft i dag, men når vi kommuniserer må vi være ærlige på at vi ikke har alle svarene, og at vi vil møte mange problemstillinger fremover der vi må gjøre tøffe valg og avveininger. Mange ble svært engasjerte av tematikken og vi har fått både positive og negative tilbakemeldinger. Det tror jeg tyder på at vi traff en nerve i befolkningen, sier Haugen.
I kampanjen «Kunnskapen bak» har COWI vært med å løfte frem noen av de mange dilemmaene vi står overfor når samfunnet skal omstilles. I kampanjen møtte man blant annet Vardøs elbil-pionér Tor Inge og utfordringer knyttet til elektrifiseringen av Norge og de var innom de tre store dilemmaene vi står overfor når vi bygger nye veier for å nevne noe.
Forrige uke lanserte COWI noen smakebiter fra deres nye strategi. Da ble det klart at COWI går vekk fra fossile prosjekter, og samtidig sier nei til prosjekter som ikke bringer verden i en mer bærekraftig retning.
– I den nye strategien har vi tatt svært tydelige valg på hvilke prosjekter vi skal ha i porteføljen. Vi kommer til å gå mange dilemmaer i møte i årene fremover, og jeg synes vi løfter frem kompleksiteten i mange av disse i denne kampanjen. Jeg vil også gi all honnør til medarbeiderne som har medvirket i Kunnskapen bak, for de har virkelig vist godt hvordan disse dilemmaene preger oss alle og vil gjøre det i fremtiden, sier Haugen i pressemeldingen.