Sindre Kjosås

Forskningskommunikasjonsdagene:

– Bruker du ikke Google Analytics er det som å være butikksjef i mørket

Slik kan få mer ut av nettsidene dine, forklarer SEO-ekspert Sindre Kjosås.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Forskningskommunikasjonsdagene 2021): – Jeg jobber med å drive trafikk inn til nettsider fra Google for og blant annet skape konverteringer, sier Sindre Kjosås fra scenen i aulaen til Universitetet i Oslo.

Han snakker om hvordan du kan få mer ut av nettsidene dine under Forskningskommunikasjonsdagene i Oslo.

Kjosås jobber i s360 med å analysere nettsider, og mener mange tar litt for gitt at nettsidene er en ekstremt viktig måte å kommunisere med forbrukerne dine.

Lander sjeldent på forsiden

Under dagens foredrag tar han for seg tre ulike verktøy som alle gir innsikt til hvordan man kan drive nettsider bedre og mer effektivt.

– Har du ikke tilgang til Google Analytics, kan det sammenlignes som å være butikksjef i mørket. Da aner man ikke hvor mange kunder som kommer innom nettsiden din.

Han trekker fram kanaloversikten.

Denne oversikten gir et bilde av hvor mange som kommer innom, og hvor trafikken din kommer fra. Kanaloversikten kan gi deg et godt bilde hvor du treffer, og ikke treffer, og dermed hvor du bør legge ned mer tid for å effektivisere siden.

Han minner om at landingssiden oftest ikke er forsiden.

– Når vi snakker om landingssiden er det den første siden du begynner på når du begynner på en nettside. Og dette er svært sjeldent forsiden, kun 20 prosent begynner her.

Tenk at du sitter på trikken

Likevel er forsiden svært viktig.

– Ta utgangspunkt i at mange ikke kjenner så godt til nettsiden din, og forklar heller hva eller hvem du er. Ikke dytt inn siste aktuelle artikler, det gjør det ofte vanskelig å finne ut hva slags side man har kommet til. Dette er viktig for nye brukere, og her ligger det et stort potensial.

For de som kommer inn på nettsiden fra andre landingssider enn forsiden, spiller menyen en stor rolle.

– Ofte blir den laget samtidig med nettsiden, og sjeldent endret, ofte bare ligger den der. Nettbutikker bruker ofte mye tid på menyen, fordi dette er en stor del av brukeropplevelsen.

I tillegg må man huske at forbrukere i dag bruker mobilen.

– Sjekk telefonene hele tiden når du setter opp en nettside. Mobilen brukes helt klart mer en desktop, og man bør derfor tenke at det skal se ut slik du ville brukt nettsiden på trikken.

Gjem et lik på side to

Et annet verktøy er Google Search Console.

– Det er gratis og enkelt å sette opp.

Med dette verktøyet kan man finne ut hvilke søkeord folk bruker, hvor mange klikk, og hvilken posisjon nettsiden din får ut ifra dette.

En tiende plass for eksempel er ikke en trafikkdrivende tittel. Vi spøker ofte med hvor det beste stedet for å gjemme et lik på Google er – det er på side to. Ingen gidder å klikke seg til neste side.

Det siste produktet er Hotjar, og er ikke et Google-produkt. Det er et verktøy som er gratis opptil et visst nivå. Hotjar gir deg muligheten til å se akkurat hvordan brukerne dine oppfører seg inne på siden din.

Blant annet med Heat Map.

– Her blir nettsiden inndelt i farger, slik at du kan se hvor langt ned brukerne ruller på nettsiden din.

Derfor må det viktigste flyttes opp.

Kjosås sier de nettsider er noe som aldri blir helt ferdig. Man kan alltid gjøre små justeringer, og disse kan bli oppmerksomme på ved enkle brukertester.

– La noen andre navigere seg rundt på siden. Finner de siden, finner de det de lurer på. En enkel test kan gi deg mange svar.

Powered by Labrador CMS