Torghatten ansetter sin første kommunikasjonssjef
Magne Gisvold blir den første kommunikasjonssjefen i Torghatten-konsernet, som driver med sjøtransport langs hele norskekysten.
– Torghatten er et sterkt og tradisjonsrikt selskap, og med kjempeambisjoner innen grønn teknologi og digitalisering. Vi ser at hele ferjenæringen generelt sett har kommunisert lite ut mot samfunnet, deriblant reisende og både egne og mulige ansatte. Det vil vi gjøre noe med, og vi skal tenke både nytt og annerledes rundt kommunikasjon fremover, sier Magne Gisvold i en pressemelding.
Gisvold startet nylig som kommunikasjonssjef i Torghatten.
Han har bakgrunn som journalist i NRK og Dagbladet, har jobbet med kommunikasjon i Rockheim og flere startup-bedrifter, og har vært konsulent i et knippe reklamebyråer.
Han har også vært markedsdirektør i Norsk Helseinformatikk, som driver Skandinavias største helsenettsted.
Torghatten består av ferje- og hurtigbåtrederiene Torghatten Nord, Torghatten Midt og Bastø-Fosen, som til sammen drifter 43 ferjesamband og 15 hurtigbåtsamband, og har rundt 1350 ansatte.
Torghatten lanserte for få uker siden ny nettside. Her får konsernet et kraftig ansiktsløft gjennom en ny visuell identitet. Nettsiden inneholder også en ny reiseplanlegger som skal løfte reiseopplevelsen.
– Med reiseplanleggeren kan du planlegge reisen din fra dør til dør. Den viser når neste båt går, og hvilken rute som er mest effektiv – slik at du kommer deg så raskt som mulig frem, uavhengig av selskap. Foreløpig er alle ferjer i Norge inkludert, og snart kommer også alle hurtigbåter, sier Gisvold.
Skal jobbe for å beholde og rekruttere folk
I sommer har flere medier langs kysten skrevet om utfordringer rundt bemanning på ferjer, og at det i flere tilfeller har ført til kansellerte avganger. Dette er noe hele konsernet jobber aktivt med.
– Vi i maritim næring, og spesielt ferjeselskapene, må bli bedre på å fortelle historien om sjøen som arbeidsplass, og hvordan framtida ser ut for næringa. Vi skal satse på rekruttering, og bidra til å sikre at flere velger maritime fag, sier Gisvold.