– De aller fleste som deler på LinkedIn og som lykkes med det, er opptatt av å dele kunnskap, skriver Rune Jevne Sjøhelle om sin opplevelse med det sosiale mediet.
– De aller fleste som deler på LinkedIn og som lykkes med det, er opptatt av å dele kunnskap, skriver Rune Jevne Sjøhelle om sin opplevelse med det sosiale mediet.

MENINGER:

Neida, det er ikke så mørkt på LinkedIn – men man må slå på lyset selv

«Det handler om å røkte feeden sin. Gi oppmerksomhet til de som skriver interessant innhold. Gi en like eller en kommentar. Følg de flinke folka», skriver Rune Jevne Sjøhelle.

Publisert

Nylig leste jeg et av de underligste leserinnleggene på lenge i KOM24, der Henrik Weido Lorentzen retorisk spør om LinkedIn er et av de mørkeste stedene på internett akkurat nå. Og siden han direkte adresserer en av våre kampanjer, så er det fristende å benytte anledningen til å svare.

Det siste året ser vi at daglig bruk av LinkedIn vokser, i motsetning til for eksempel Facebook som synker kraftig. Kan det være nettopp fordi folk finner mening i jobbrelatert innhold der? Lorentzen, som selv har 232 forbindelser på LinkedIn og har publisert fire innlegg de siste ni månedene, er tydeligvis ikke imponert over innholdet han møter.

LinkedIn sin algoritme fungerer som alle de andre sosiale mediene. Du får den feeden du fortjener. 

Min erfaring er at det er nettopp LinkedIn som har de mest interessante innleggene, og det handler i veldig stor grad om folk som skriver om jobben sin. På den måten får man et innblikk i hva virksomheter driver med og hva de står for. 

Min tidligere kollega Marte Kopperstad i Nordea forteller i dag at hun, sammen med flere andre kolleger, har vært ute for å undervise tiendeklassinger i personlig økonomi. 

Chul Aamodt i Europower er klar til å ta imot Teknologioptimister på konferanse i morgen, KI-guru Inga Strümke fyrer opp kommunal- og distriksminister Sigbjørn Gjelsvik til debatt om Norges politikk for kunstig intelligens. 

Banksjef Jan Erik Kjerpeseth, som med sine mer enn tjuefire tusen følgere, engasjerer seg i lokalpolitikken i Bergen og mulig Bybane-omkamp, mens mine internasjonale kolleger i PwC diskuterer klimaendringer på Climate Week NYC. 

Jada, det hender det tipper over til sjølskryt fra enkelte. Men de aller fleste som deler på LinkedIn og som lykkes med det, er opptatt av å dele kunnskap, som Irene Fossen som deler finurlige og enkle skrivetips, LinkedIn-guru Fredrik Fornes som deler av sin enorme kunnskap om nettopp å publisere på LinkedIn eller kollega Gunnar Holm Ringen, som forklarer forskjellen mellom inhabilitet og eksponering for innsideinformasjon.

Det handler om å røkte feeden sin. Gi oppmerksomhet til de som skriver interessant innhold. Gi en like eller en kommentar. Følg de flinke folka. 

Det høres banalt ut, men da blir LinkedIn det mest konstruktive sosiale mediet. Og da blir det også et sted hvor folk treffer folk – i en arbeidslivskontekst. Og det igjen kan føre til økt salg, eller større gjennomslag hos de folka en vil rekruttere. Og det virker! 

Sist vi søkte etter en ny kollega til vår markeds- og kommunikasjonsavdeling fikk vi mer enn to hundre og femti søkere – og det handler om mye mer enn en god jobbannonse. Vi i PwC har vært systematisk tilstede på LinkedIn over lengre tid, uten at det er så mye som et snev av press involvert.

Alt dette gjør også at LinkedIn har blitt det mest attraktive stedet å annonsere i B2B-markedet. Særlig nå etter at Meta og Facebook er i juridisk trøbbel med Datatilsynet – men det får nesten bli en annen kronikk.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS