
Fem norske nominasjoner til «Internett-Oscar»
Flere norske byråer og aktører kan hente hjem internasjonal heder når Webby Awards – omtalt som «internettets Oscar-utdeling» – snart skal kåre årets beste digitale arbeider.
Reklamebyrået Pol er nominert med to svært ulike arbeider i hovedkategorien Advertising, Media & PR:
«Reinfall» – Postens mørke julefilm fra Nordpolen er nominert i underkategorien Video Ad Longform. Filmen er laget av det kreative teamet Pia Lystad og Thea Bjørndal Iversen, med Kasper Häggström fra Bacon på regi.
«Change the Course» – KPMG-kampanjen i samarbeid med Alpinlandslaget er nominert i Best B2B Campaign. Kreativt team bak er Thorbjørn Ruud og Sindre Johnstad, med Ellevill og Verdens Sterkeste Mann på produksjon.
Seen nominert i app-kategori
Også det norske teknologiselskapet Seen er nominert – i kategorien Creative Production – Apps & Software.
Selskapet har utviklet en løsning som gjør det mulig å sende ut tusenvis av personaliserte videoer, med kunder som Nespresso Hellas og Coop Estland.
– Webby-nominasjonen er en sterk anerkjennelse av teknologien vi har bygget i Seen, som leverer relevant og skalerbar videokommunikasjon – uten å kompromisse på kvalitet. Det er knallhardt konkurranse i denne kategorien, men vi ser på det som en stor seier å bli nominert til denne prisen, sier Ronald Griffin, gründer og leder i Seen, i en pressemelding.
NewsLab nominert for Oslo-hyllest
«Is It Even a City?» er nominert i kategorien Video & Film – General Video & Film, underkategorien Travel & Lifestyle.
Filmen er laget av Newslab og «I wouldn’t come here, to be honest» er budskapet fra den motvillige Oslo-innbyggeren «Halfdan», som i filmen for Visit Oslo peker ut alt han misliker med sin egen by.
Filmen gikk fort viralt på nettet, med millioner av visninger og omtaler i alt fra The Guardian og NPR til Aftenposten, Avisa Oslo, Dagbladet, Nettavisen og VGTV.
– Før vi lanserte «Is It Even A City?» var vi usikre på om humoren ville bli forstått og treffe en global målgruppe. Å spille på humor, spesielt på tvers av landegrenser, kan være utfordrende. Likevel traff kampanjen en nerve og gikk viralt, med millioner av visninger på tvers av sosiale kanaler, har Tord Baklund, avdelingsleder kampanje/SoMe i VISITOSLO, sagt til KOM24 tidligere.
Dagbladet er og nominert
Dagbladet er nominert i kategorien Best Editorial for sitt graveprosjekt «De døde alene». Prosjektet, ledet av Bernt Jakob Oksnes, Caroline Drefvelin og Siri Gedde-Dahl, kartla over 450 personer som døde uten å bli oppdaget over lang tid.

– Dette er en enorm anerkjennelse av Dagbladets journalistikk på det sosiale feltet. Vi håper vi med dette har gitt en stemme til samfunnets mest sårbare, sier Oksnes til egen avis.
Dagbladet har også mottatt hederlig omtale i to kategorier:
-
Best Individual Editorial Feature for en artikkel i samme prosjekt
-
Best Use of Photography for en artikkel om Bjørn Martin Larsen, fotografert av Bjørn Langsem
Avstemning pågår
Webby Awards deles ut av International Academy of Digital Arts and Sciences.
Juryen mottok over 13.000 bidrag fra hele verden. I hver kategori er det kun fem nominerte, og vinnerne kåres både av en fagjury og av folkets stemme.
Publikumsavstemningen er åpen fram til 17. april.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no