
Vipps trekker samtykket de har innhentet fra 2 millioner brukere
– Vi burde løst dette bedre, innrømmer Vipps.
–Det er bra Vipps trekker samtykket de innhentet for å tilby reklame basert på kundenes kjøpshistorikk. Samtykket var både uklart og dyttet kundene til å si "Ja" gjennom manipulerende designgrep, sier direktør Inger Lise Blyverket i Datatilsynet.
–Vi kan heller ikke se at Vipps har lovlig grunnlag til å behandle brukernes informasjon på denne måten, noe som også var utgangspunkt for varselet vi sendte til Datatilsynet.
Som KOM24 tidligere har skrevet ønsker Vipps å bruke kundenes kvitteringer og kjøpshistorikk til å målrette reklame. Forbrukerrådet mener dette bryter personopplysningsloven og at Vipps manipulerer brukerne til å gi samtykke.
De har bedd Datatilsynet å vurdere både hvordan Vipps innhenter samtykke og planene om å bruke kjøpshistorikk til markedsføring.
På egne nettsider bekrefter Vipps endringen.
Vi har tatt en god kikk i speilet og på arbeidet som er blitt gjort, og kommet frem til at vi kunne ha løst det bedre. Derfor trekker vi nå tilbake samtykket vi ba om fra alle som sa ja til personalisert markedsføring, skriver de og fortsetter:
Vi kommer nok til å spørre igjen en gang i fremtiden. Men ikke før vi er helt sikre på at valget er 100 prosent tydelig, og at det er minst like enkelt å si nei som å si ja.
Blystad i Forbrukerrådet er glad Vipps nå skal tenke seg om.
– Kvitteringer og kjøpshistorikk sier svært mye om oss, om det er kjøp av medisiner, reisevaner, matvarer eller bøker om politikk eller seksualitet. Dette er ikke informasjon som bør benyttes til å målrette reklame. Vi vil råde Vipps til å konferere seg med Datatilsynet før de eventuelt går videre med disse planene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no