
Surfs vokser videre – henter to nye fra Apriil og Schibsted
– Bedriftene banker like mye på hos oss nå, som vi banker på døren hos dem.
(Bergen stasjon:) – Jeg blir ikke overrasket om vi er ti ansatte innen jul.
Det sier en offensiv Aleksander Elvik til KOM24.
Fra nyttår satset han og partneren Benedicte Wilson alt på Surfs.
De sa opp trygge jobber i Carat for å følge drømmen sin om å hjelpe B2B-bedrifter i Bergen og på Vestlandet med å vokse.
– Krever vanvittig sterk kompetanse
Da KOM24 møtte dem i februar var det bare de to, nå har de satset hardt og har siden da ansatt tre stykker.
– Vi bygger et selskap som skal hjelpe bedrifter med å løse vekstutfordringer, det krever en vanvittig sterk kompetanse på teamet vårt på salg, markedsføring, merkevarestrategi, organisasjon og kultur. Vi skal levere veldig bredt og vi må være dritgode for å levere det vi lover, som er resultater og effekt, da trenger vi jo folk, sier han.
Først ute var Kristian Kofod som salgsdirektør. Nå har de og hentet Tim Pedersen fra Apriil og Mariell Cooper fra Schibsted.
– Vi har ikke rekruttert noen på vanlig vis. Vi har hatt en tilnærming hvor vi ønsker å plukke med oss de riktige folkene og når muligheten bydde seg først med en, deretter to, så vi at vi må bare gunne på, sier Benedicte Wilson.
Elvik og Wilson forteller om en travel vinter og vår med en rekke mindre oppdrag for flere forskjellige kunder og de har flere som står klare for å jobbe med dem.
– Om vi ikke treffer på å skalere opp i tide, og vi vinner oppdrag, så ser vi at vi får kapasitetsproblemer veldig kjapt, sier Wilson.
Tim Pedersen ble hentet høsten 2023 til Apriil for å jobbe i Apriil Reklame sin interne avdeling for digital markedsføring og medierådgivning. Han forteller at han har hatt en dialog med Surfs en stund nå.
– Glad for å lande i dette
– Jeg har litt samme bakgrunn som de to, med erfaring fra byrå og kundesiden. Jeg har jobbet med forretningsutvikling, marked og salg, så dette treffer smørøyet i forhold til kjernekompetansen min og hva jeg trives med å holde på med, sier han om sin nye rolle som strategisk seniorrådgiver.

Han sier det er deilig å ha landet i noe han lenge har hatt øverst på ønskelisten sin.
I Apriil har man det siste året vært gjennom en rekke nedbemanninger, permitteringer og rettslige konflikter.
– Jeg tenker vi skal bruke minst mulig tid på det i den store sammenhengen. Jeg kan se tilbake på tiden i Apriil som, vi får kalle den lærerik. Jeg har lært mye om komplekse organisasjoner og så tar jeg med meg den lærdommen derfra nå og så er det ikke tvil om at jeg er glad for å lande i dette og gå videre. Jeg ser bare den veien, sier han.
Marielle Cooper kommer fra Schibsted hvor hun har vært strategisk kundesjef.
– Jeg har vokst opp i Schibsted. Jeg begynte der da jeg var 22 og nå er jeg 28. Jeg har trivdes godt der, men har en stund tenkt at det kunne være med på starten av noe og ha en nøkkelrolle, sier hun.
I sin nye rolle er hun commercial lead. I Schibsted fikk hun også ansvaret for å bygge opp det som trolig er en av landets beste TikTok-kontoer.
– Det kan vi få til her og!, sier hun.
Skal bli mye større
Wilson og Elvik sier at planen er videre vekst og det stopper ikke med målet om å være ti stykker innen jul.
– Vi treffer en nerve i markedet. Vi leverer noe som kundene trenger og det er etterspørsel etter det. De kommer til oss nå, like mye som vi banker på døren hos dem, sier Elvik.
Han forteller at de til nå har jobbet mest med lokale bedrifter, men at de nå begynner å bli kontaktet av bedrifter som ikke er i Bergens-området også.
Wilson sier at kritisk masse for dem, når det kommer til antall ansatte ligger på 10–20 ansatte, i denne fasen.
– I neste fase i reisen, hvor vi skal ut og gjøre mye vi ikke har snakket om enda, ligger langt over det, slutter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no