Splay One og YouTube skal samarbeide for å løfte kvinnelige gamere
I et nylig lansert initiativ for kvinnelige videokreatører, introduserer content-byrået Splay One, i samarbeid med YouTube, initiativet «Female Gaming Voices».
Dette er et program designet for å fremheve, støtte og løfte frem kvinnelige talenter innen gaming på YouTube.
Siden oppstarten tidlig i 2024 har et tyvetalls kvinnelige streamere fra Norge, Sverige, Danmark og Finland fått muligheten til å etablere sin streaming-tilstedeværelse i ulike formater på YouTube.
– Gjennom dette initiativet ønsker vi å prøve å skape muligheter for mer fremtredende kvinnelige stemmer innen gaming, og selvfølgelig forsøke å inspirere og oppmuntre kvinner over hele Norden til å følge drømmene sine, sier David Hellberg, Head of Network, Nordics hos Splay One i en pressemelding.
«Female Gaming Voices» tilbyr deltakerne ressurser, workshops og personlig coaching for å inspirere og utvikle deres ferdigheter.
Gjennom en seks måneders periode vil disse talentene bli utstyrt med verktøy og kunnskap for ikke bare å forbedre sitt innhold, men også for å skape flere muligheter for å generere inntekter gjennom deres lidenskap for gaming.
– Hos YouTube tror vi på å gi alle en stemme. Vi er stolte over å samarbeide med Splay One om Female Gaming Voices. Kvinner har lenge vært en viktig del av spillverdenen, og kvinnelige kreatører på YouTube har inspirert og underholdt mennesker på plattformen i over 19 år, sier Michelle Kadir, Sweden Manager hos YouTube.
Initiativet markerer en strategisk satsning for å adressere og minske gapet i gamingindustrien, der kvinner historisk sett har vært underrepresentert.
– Jeg synes det er helt rått å få være med på et initiativ som både gir meg muligheten til å dyrke min lidenskap for gaming, og som også er en plattform for å inspirere andre kvinner til å ta del i gamingverden, sier Kamilla «Kamillala» Heggelund, en av profilene som deltar i prosjektet.