Skuespiller David Stakston (t.v.) fronter ny kampanjefilm fra Kirkens SOS for å forebygge selvmord blant unge gutter.

Ny kampanje skal få gutter til å åpne seg: Selv om det kan virke sånn, så er du aldri alene

727 personer i Norge tok sitt eget liv i fjor – 139 av disse var under 30 år. De aller fleste var menn. – Jeg har selv slitt mye med loopen av et negativt tankemønster. Jeg har venner som har slitt, og jeg har dessverre venner som ikke er her lenger på grunn av det, sier skuespiller David Stakston, kjent fra Ragnarok og Skam.

Publisert
@kirkens.sos Snakk med noen du kjenner, eller snakk med oss på soschat.no #fypnorge #fyp #psykiskhelse #ungdom #gutta ♬ original sound - Kirkens SOS

Denne uken lanserer den selvmordsforebyggende krisetjenesten Kirkens SOS en ny kampanjefilm, med David Stakston i hovedrollen.

– Hvis jeg kan få lov til å være med på en kampanjefilm som kanskje kan få én eneste ung gutt til å kjenne på at han ikke er så alene allikevel, er det mer enn bra nok, sier skuespilleren i en pressemelding. 

Kampanjefilmen har som mål å nå unge gutter der de er, og er både en oppfordring om å snakke med hverandre – og en påminnelse om at Kirkens SOS har en anonym chat man kan kontakte, dersom man trenger noen å snakke med.

– Målgruppen er gutter mellom 15 og 19 år. De ulike situasjonene som belyses i kampanjefilmen, er basert på samtaler med gutter i målgruppen. På den måten har vi fått et godt innblikk i situasjoner og temaer som typisk kan være stressende i unge gutters hverdag, sier Turid Gjerde Spilling, leder i Kirkens SOS Oslo.

Kampanjefilmen er produsert av AVIA Produksjon og bygger på formatet «storytime»-videoer, som har vist seg å engasjere målgruppen på TikTok. 

Leder i Kirkens SOS Oslo, Turid Gjerde Spilling.

– Vi vet at mange sliter, og vi vet at særlig gutter kan synes det er krevende å snakke med noen om hvordan de har det. Men vi vet også at det hjelper. Vårt mål er å senke terskelen for å ta kontakt – og enten åpne seg for en venn, eller anonymt for en frivillig i vår chattetjeneste, sier Spilling.

Stakston legger ikke skjul på at tematikken er gjenkjennelig, og noe han selv har opplevd. Dette ønsker han nå kan brukes til å skape mer åpenhet.

– Det er mange unge og eldre gutter som hver dag går rundt med selvmordstanker, og som etter hvert føler at å ende alt er eneste utvei, sier han og etterlyser mer åpenhet rundt temaet:

– Selvmordstanker er et tema som må snakkes om mye oftere enn det blir i dag. Temaet må opp i debatter og på nyhetene, det må snakkes om på skoler og på arbeidsplasser. Vi må snakke om dette helt til det blir et naturlig tema rundt frokostbordet, mener Stakston.

Kampanjefilmen kan ses i Kirkens SOS sine kanaler i sosiale medier.

− Jeg skulle også ønske jeg visste hvor mye det kom til å forandre livet mitt, da jeg endelig turte å fortelle om hvordan jeg egentlig hadde det. Det var først da jeg åpnet meg at livet ble litt mindre vanskelig, avslutter han, og kommer med en oppfordring til gutter som sliter med tankekjør i dag:

– Selv om det kan virke sånn, så er du aldri alene. Det er alltid noen som vil deg godt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS