Emil er ny kommunikasjonsdirektør i Kirken
– Kommunikasjonen vår skal åpne kirkedørene for folk og fortelle om hjerteslaga i liva våre.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg kjenner på en stor glede – men også ærefrykt. Det er jo hele folkekirka vår jeg skal jobbe for, med tradisjoner og historie som strekker seg 1000 år tilbake. Det er et stort ansvar, og jeg er takknemlig for muligheten og for støtten jeg opplever fra nåværende og tidligere kollegaer.
Det sier Emil Alexander Tan Engeset til KOM24.
Strategisk jobbing
Etter nesten tre år som nestleder i kommunikasjonsavdelingen i Den norske kirken har han nå tatt over lederstillingen som kommunikasjonsdirektør, i en konstituert stilling.
Bakgrunnen for det er at Ingeborg Dybvig har fått jobben med å lede et omorganiseringsprosjekt som skal gi mer samlet og samordnet ledelse gjennom hele organisasjonen som programdirektør for organisering og organisasjonsutvikling, og slutter dermed som kommunikasjonsdirektør.
Han får en vid oppgave i sin nye stilling.
– Det viktigste er å synliggjøre hva kirka betyr i folks hverdagsliv, og hva den betyr for lokalsamfunnet. Jeg jobber strategisk og operativt med både presse- og samfunnskontakt og er leder for sju kollegaer, forteller han.
Avdelingen har også ansvar for blant annet kampanjer, sosiale medier, digitale verktøy, nettsider og internkommunikasjon.
Nasjonalt er det 8,5 årsverk som jobber med alt fra presse, kampanjer og sosiale medier til internkommunikasjon og systemutvikling for nettsidene til kirken.
Bygder og byer
Engeset mener at kirka kan tilby noe ingen andre institusjoner i samfunnet kan: håp i det mørkeste, nåde i det vanskeligste, og stor glede til hverdag og fest. Det mener han de må gjøre enda mer synlig for folk flest.
– Kommunikasjonen vår skal åpne kirkedørene for folk og fortelle om hjerteslaga i liva våre: dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser – feire høytider og hverdag, og formidle troen på noe større enn oss selv. Vi vil også utfordre til etisk refleksjon og verdier som bygger samfunnet vårt sterkere og mer bærekraftig. Det gjør vi gjennom tradisjonelle medier, digitale kanaler og ikke minst jobben som gjøres i alle bygder og byer over hele landet, sier han.
Engeset var i nesten seks år en del av Høyres kommunikasjonsavdeling og han sier at erfaringen han har fra politisk kommunikasjon er viktig for han.
Noe helt spesielt
– Mye av det kommunikasjonsfaglige er nokså likt: vi må jobbe med målgrupper, klart og tydelig språk, budskap som fanger folks interesse og bruk av ulike tradisjonelle og digitale kanaler. Det er også høyt tempo og mange involverte å koordinere med. Men kommunikasjonsoppdraget for Den norske kirke er nok komplekst på en annen måte. Folkekirken tilhører oss alle sammen, og vi har et evighetsperspektiv i jobben vår, sier han.
Han mener og at kirken betyr noe helt spesielt for samfunnet.
– Det har jeg selv erfart i arbeidet med sørgegudstjenester etter angrepene i Kongsberg og Oslo det siste drøye året. Og jeg ser det i måten lokalkirken tilbyr aktiviteter og fellesskap for flyktninger fra Ukraina og andre land.