– Det er de nære historiene som teller, ikke «glossy» innpakning
Leger Uten Grenser er åtte personer i kommunikasjonsavdelingen, og jobber helt uten ekstern byråhjelp.
Nå er de på shortlist i Den store kommunikasjonsprisen, i kategorien «Årets kommunikasjonsavdeling offentlig/NGO». Prisutdelingen arrangeres av KOM24 den 6. februar.
– Det er veldig hyggelig. Jeg ser på det som en anerkjennelse av jobben vi gjør for å skape synlighet og oppmerksomhet rundt verdens både kjente og glemte kriser, sier Silje Grytten.
Hun er kommunikasjonssjef, og til sammen er de åtte ansatte i avdelingen. Formidling eksternt er bare noe av det de jobber med.
– I tillegg til synlighet og kommunikasjon som handler om å spre kunnskap, driver vi også med politisk påvirkning. Det er ofte to sider av samme sak, målet er å gjøre forutsetningene bedre for våre pasienter og ansatte i de mange prosjektene verden over.
Upolert
De leier ikke inn noe ekstern hjelp på kommunikasjon. Foruten at de samarbeider godt med Leger Uten Grenser i andre land, spesielt i Norden, gjør avdelingen alt selv.
– Det har også med våre lave budsjetter å gjøre, når vi vil gjøre noe nytt må vi finne ut av det selv. Vi er nok en liten avdeling i forhold til en del andre organisasjoner, men vi har mange historier og sterke stemmer. De trenger ingen «glossy» byråinnpakning for å nå ut bredt.
Grytten trekker fram en video med lege Morten Rostrup som eksempel. Her sitter han i over seks minutter og snakker rett inn i kamera, mens han snakker om de sivile som lider i Gaza.
Hele opptaket var opprinnelig på 16 minutter gjort i et opptak uten manus eller regi. Idéen fikk en av innholdsprodusentene etter han så en preget Rostrup på TV 2 i forbindelse med krigen kvelden før.
– Det som treffer oss, tror vi kan treffe publikum også. Og jeg vil tørre å si at vi kanskje har noen av de flinkeste i bransjen på dette i vår avdeling. De vet hvordan sterke historier kan formidles uten at det blir spekulativt, og utført på en respektfull måte som ikke bygger opp under stereotypiske narrativ, sier Grytten.
Uavhengig
Leger Uten Grenser er nøytrale og politisk uavhengige, og tar derfor for eksempel ikke imot statlige midler.
Likevel opplever de noen ganger at de blir beskyldt for å ta side i en rekke konflikter. Krigen i Midtøsten er et svært betent tema, og dette er noe kommunikasjonsavdelingen også må tenke over.
– Vi må tenke mye på hva vi sier - og hvordan, vi er veldig opptatt av å treffe det som er vår «tone of voice». Samtidig skal vi ikke være tause selv om vi er nøytrale. Vi kan kanskje oppfattes å være litt skarpe i tonen, i Gaza for eksempel er vi tydelige av at Israel må stoppe angrepene som rammer sivile, men vi krever våpenhvile av alle parter.
På spørsmål om hvorfor hun mener de bør vinne prisen som årets kommunikasjonsavdeling, sier Grytten at det først og fremst må være opp til andre å mene noe om.
– Det er mange andre gode nominerte kandidater. Men jeg er stolt over at vi klarer å kommunisere så bredt som vi gjør på ulike flater fra krevende kontekster, selv om vi ikke er så veldig mange. Jeg tenker at det også vil være en anerkjennelse til det humanitære arbeidet vi jobber med i en avdeling som har slagordet: «Færre dør når flere vet». Jeg er glad for at vi treffer publikum med det budskapet på en slik måte at det blir lagt merke til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no