Kampanjen skal bidra til at de tar kontakt og søker hjelp på detfinneshjelp.no før det første overgrepet skjer.

Kampanjen får stadig flere med seksuell interesse for barn til å søke hjelp 

Etter at årets kampanje for behandlingstilbudet ble rullet ut i norske byer i begynnelsen av september, har henvendelsene økt merkbart.

Publisert Sist oppdatert

I fjor rullet en informasjonskampanje ut i den norske offentligheten, rettet mot personer med seksuelle tanker om barn: «Det føles riktig, men burde føles feil», «Hvorfor akkurat meg?», «Hvorfor kan jeg ikke være som alle andre?». 

Etter lanseringen av kampanjen, fikk Helsedirektoratet og hjelpetilbudet, detfinneshjelp.no, dobbelt så mange henvendelser fra menn som ønsket hjelp.

Kampanjen ble møtt med både ros og vemmelse. 

Henvendelsene øker

Nå er den omstridte kampanjen nok en gang synlig i bybildet, på kino og i sosiale medier, og henvendelsene øker merkbart. 

– I september rapporterte helsetilbudet elleve nye henvendelser. I tillegg henvendte 15 personer seg direkte til klinikker. Åtte begynte også sitt behandlingsløp denne måneden, forteller seniorrådgiver i Helsedirektoratet, Erlend Ryvold Ski til KOM24.

Det er viktig å merke seg at tallene for kampanjens effekt tar tid å samle og evaluere, da noen personer kan vente lenge før de tør å ta kontakt.

Likevel, gir de foreløpige tallene grunn til optimisme om kampanjens potensial til å hjelpe de som trenger det. 

Større omfang i år

I Norge sier forsiktige anslag at det trolig er om lag 110 000 voksne mennesker som har seksuelle tanker om barn. 

Siden tilbudet startet i 2020 er det 239 personer som har vært i ordningen. For de fleste innebærer ikke dette at tankene forsvinner, men at de har verktøyene til å håndtere tankene og følelsene når de kommer. 

Responsen er, som i fjor, variert. Ifølge Ryvold Ski er det mange som ser positivt på tiltaket, men samtidig er det de som lurer på hvorfor de ser annonsene. 

Spesielt på digitale flater, hvor folk er vant til algoritmestyrt annonsering, oppstår spørsmålet, forklarer han. 

Det er viktig å merke at kampanjen bruker kun grunnleggende data som alder og i noen tilfeller kjønn, med en primærmålgruppe i aldersgruppen 18–35 år.

– Større deler av befolkningen vil eksponeres for kampanjen i år enn i fjor, sier han.

Powered by Labrador CMS