Good Morning gjenoppstår og dropper reklame
Eirik Fjellaksell tar med seg tre ansatte videre etter at Good Morning Naug gikk konkurs.
Tidlig i desember i fjor kom nyheten om at byrået Good Morning Naug gikk konkurs.
Nå har Eirik Fjellaksell kjøpt konkursboet, og starter Good Morning AS. Han startet samme selskap i 2009, og fusjonerte med reklamebyrået Naug & Venner i 2019. Det nye byrået skal gjenoppstå helt uten reklame-biten.
Kampanje har tidligere omtalt saken.
– Da jeg startet Good Morning i 2009 var det et digitalbyrå. Jeg har jobbet aller mest med det i alle disse årene. Så selv om vi fusjonerte med et reklamebyrå og har hatt kunder innenfor reklame, er ikke det mitt hjertebarn og fagfelt, sier Fjellaksell til KOM24.
– For mye risiko
Fjellaksell tar med seg tre ansatte fra Good Morning Naug, som hadde 20 ansatte da de gikk konkurs.
De som blir med er Marcus Strömberg, Marius Ylven Wetsgaard og Caspar Skripkauskas. Fjellaksell blir selv daglig leder i det nye byrået.
Nå skal de jobbe mer med kundereiser og digitale produkter, forklarer han.
– Jeg ser på det som for risikofylt å drive med reklame nå. Det føles naturlig å fokusere på det vi kan godt, som innebærer å jobbe med nettsider, sosiale plattformer, merkevarekjennskap og leads, for å nevne noe.
Fjellaksell anslår at rundt en tredjedel av kundene til Good Morning Naug var innenfor reklame. De har fått med seg flere av de andre kundene videre når de nå satser mer på et annet felt.
– Vi får med oss alle kundene som vi jobber med på den digitale siden. Fellesnevneren for disse kundene, er at de ikke jobbet med kreatører og reklamefolk i Good Morning Naug.
Overrasket
Good Morning Naug var en av flere aktører i reklamebransjen som måtte slite i 2023.
Da konkursen var et faktum, var det spesielt én ting som kom brått på for Fjellaksell.
– Jeg ble overrasket over hvor fort den prosessen gikk. Ting ble stengt på dagen, og det var ganske hardt og brutalt. Jeg har full respekt for jobben som et konkursbo gjør, men det var ingen myk overgang.
Dette gjorde at han og de andre ansatte fikk det travelt.
– Vi jobber med kundene våre hele døgnet rundt, og driver vedlikehold av nettsider hele tiden. Vi måtte kaste oss rundt for å ivareta kundene våre på best mulig vis, sier Fjellaksell.
Optimistisk
Good Morning starter det nye året uten egne kontorer, men vil se seg om etter en plass i Oslo.
Sjefen tror de har gode muligheter til å lykkes.
– For det første har vi med oss flere kunder som vi har langsiktige forhold til, og som stoler på oss. For det andre er de tre jeg har tatt med videre, ufattelig flinke folk. Jeg er trygg på at vi finner veien videre, sier han.
Og selv om den første delen av 2024 ikke ser mye lysere ut enn fjoråret, tror han at fagfeltet deres vil være svært viktig og aktuelt.
– Med den veien internett og en rekke apper går, blir digital kommunikasjon bare viktigere. Det er tøffe tider med inflasjon, men vårt fagfelt kommer ikke til å dø ut, avslutter Fjellaksell.