Rema 1000 advarer mot falske profiler og svindelforsøk på sosiale medier.

Rema 1000 ut mot svindelannonser 

– Bare kaos hele greiene.

Publisert Sist oppdatert

Som rapportert av KOM24, fortsetter norske aktører å bli utnyttet i svindel på sosiale medieplattformer som Facebook og Instagram. Aftenposten, Bergens Tidende og NRK har alle gitt uttrykk for frustrasjon over denne situasjonen.

Nå har Rema 1000 gått ut med en advarsel til sine kunder på Facebook angående falske annonser og svindelforsøk som utgir seg for å være selskapet selv. 

– Det har kommet til vår oppmerksomhet at det er noen sjarlataner og lurendreiere der ute som utgir seg for å være oss. PROVOSERENDE? Jepp, skriver kjeden.

– Ønsk de ansvarlige en runde med digitalt buksevann

I advarselen oppfordres kundene til å være skeptiske overfor tilbud som virker for gode til å være sanne, og til å være oppmerksomme på ulike metoder svindlere kan benytte seg av. 

– Om du kommer over en profil som lover deg gratis taco livet ut, i bytte mot personnummeret ditt, informasjon om hvilken barneskole du gikk på, mailadressen, telefonnummeret til bikkja, og navnet på frisøren til mormor – avstå gjerne fra å takke ja til den byttehandelen, selv om det ser ut som om det er REMA 1000 og taco er best, skriver de videre.

De advarer mot eksterne nettsteder som utgir seg for å være dem, og lokker med store konkurranser hvor man kan «vinne stort». Rema beskriver det som «bare kaos hele greiene».

– Rapporter slike sider, prøv å glem at du har sett dem, og ønsk de ansvarlige en runde med digitalt buksevann og en kjøkkenvifte som ikke lar seg skru av, skriver de.

En annen bekymring er eksterne annonser som misbruker deres merkevare. Et nylig eksempel er tilbud om å vinne et gavekort hos kjeden på 10 000 kroner for personer over 55 år, som Rema 1000 avfeier som «humbug og lurendreieri». 

Økning i svindelforsøk

Harald A. Kalvøy, leder for sikkerhet og beredskap hos Rema 1000, påpeker at de har sett en økning i antall svindelforsøk og metoder, selv etter at de tidligere har iverksatt tiltak for å begrense dette.

– Stadig vekk dukker det opp forsøk på svindel, både på våre nasjonale og lokale sider i sosiale medier, sier han. 

Rema 1000 varsler derfor jevnlig kundene sine for å forebygge og veilede dem om hvordan de kan håndtere potensiell svindel, samtidig som de informerer om at selskapet aktivt overvåker slike aktiviteter.

META har tidligere vist seg å være ineffektive når det gjelder å stoppe slike svindelannonser, og Rema 1000 ser heller ikke ut til å få noen hjelp fra nettgiganten.

– Vi måler det på antall henvendelser inn til oss, og falske sider og profiler vi oppdager selv.

– Ingen er trygge

Anne Glede Allum
Statsadvokat Anne Glede Allum.

Statsadvokat Anne Glede Allum fra Økokrim har tidligere uttalt til KOM24 at det økende antallet bedragerier er blitt ansett som et alvorlig samfunnsproblem.

– Økokrim jobber hver dag for å forebygge digitale bedrageri og er særlig opptatt av at man må jobbe med teknisk forebygging og tette sårbarheten i digital infrastruktur.

I 2022 anmeldte rekordhøye 23 100 personer bedrageri, mot nærmere 19 000 året før, en økning på over 20 prosent. 

En stor del av de anmeldte forholdene er bedragerier som skjer på nettet, blant annet via annonser i sosiale medier.

– Det er ingen som er trygge på nettet og alle som ferdes der må være på vakt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS