– De fleste arbeidsgiverne krevde minimum to års arbeidserfaring for å i det hele tatt bli vurdert til stillingen.
Foto: Trifid AS
Trifid satser på nyutdannede
– Et sted må man starte for å få arbeidserfaring, det kommer ikke ut av det blå, sier Dina Stavran. Hun er Trifids nye kommunikasjonsrådgiver.
– Vi ansetter nå nyutdannede fordi vi har nådd en størrelse i Trifid som har gjort oss i stand til å ta bedre vare på unge talenter som vi ser kan bidra til å skape vekst. Vi har fokus på å gi nyutdannede en ordentlig introduksjon, opplæring og tilvenning til oppgavene vi jobber med til daglig, sier daglig leder Jan-Erik Martinsen i en pressemelding torsdag.
Selskapet har siden oppstarten i 2016 stadig vokst seg større, noe som har gitt dem muligheten til å tenke nytt rundt ansettelsesprosessen. I løpet av det siste året har de ansatt seks arbeidstakere rett fra skolebenken, og deres erfaring med å kombinere nyutdannede med de mer erfarne konsulentenes erfaring og spisskompetanse, har så langt vist seg å være svært vellykket.
– De fleste arbeidsgiverne krevde minimum to års arbeidserfaring for å i det hele tatt bli vurdert til stillingen. Det er umulig når man kommer rett fra studiene, sier Dina Stavran (25), i samme melding.
– Et sted må man starte
Hun begynte jobbsøkerprosessen i fjor høst, etter hun fullførte bachelorgraden i PR og kommunikasjon på Høyskolen Kristiania. Da opplevde hun at mesteparten av stillingsannonsene var urealistiske og uoppnåelige for henne som ikke hadde arbeidserfaring utover deltidsjobber.
– Et sted må man starte for å få arbeidserfaring, det kommer ikke ut av det blå! Det kan ikke være sånn at det å være nyutdannet gjør deg uattraktiv på arbeidsmarkedet. Derfor setter jeg stor pris på at Trifid var villige til å satse på meg.
Trifid AS satser på strategisk og operativ rådgivning i grensesnittet mellom forretning, teknologi, digitalisering og organisasjon, og teller 60 ansatte.
Behovet for kommunikasjonskompetanse internt i virksomheter har økt betraktelig de siste par årene.
Omfattende behov
– I Trifid bestemte vi oss for å ansette en egen kommunikasjonsrådgiver fordi behovet for bistand med oppgaver innenfor intern- og eksternkommunikasjon ble såpass omfattende at det var vanskelig å dekke det med enkeltbidrag fra eksisterende ansatte, forteller Martinsen.
Siden oppstarten for litt over fem år siden, har selskapet vokst kraftig både i antall ansatte og i antall kunder.
– Informasjonsbehovet har som følge av dette også økt. Vi valgte derfor å ansette en intern ressurs som er 100 prosent dedikert og fokusert til å arbeide med kommunikasjon.