Hilde Apneseth tar til motsvar når Stine Camilla Bjerkestrand mener man ikke bør starte podcast i høst.
Hilde Apneseth tar til motsvar når Stine Camilla Bjerkestrand gir tre grunner til at du ikke skal lansere en podcast i høst.

MENINGER:

Tre gode grunner til at du BØR vurdere å lansere en podkast i høst

«Å si at du automatisk når flere med tekst og video, enn du gjør med en podkast, faller på sin egen urimelighet», skriver Hilde Apneseth.

Publisert Sist oppdatert

For ordens skyld: Gjenklang leier plass i samme kontorlandskap som KOM24.

Jeg leste med interesse Stine Camilla Bjerkestrands innlegg i KOM24 der hun gir tre gode grunner til at du IKKE skal lansere en podkast i høst. Bjerkestrand er kommunikasjonsdirektør i Direktoratet for e-helse, og burde sånn sett vite hva hun snakker om.

Kommunikasjonsdirektøren har mange gode argumenter for hvorfor du bør tenke deg om, og ikke minst ha en god plan, før du eventuelt lanserer din egen podkast.

Men hun tar grundig feil når hun skriver «når du vurderer å starte en podkast må du derfor også ta med i betraktningen at dette er en kanal som er smalere enn å publisere tekst på nett. Du når færre enn du gjør i kanalene du allerede benytter».

Ja, så og si hele Norges befolkning er på nett hver eneste dag, mens kun 43 prosent hører på podkast månedlig eller oftere. Men alle som noen gang har laget en webside, lagt ut et blogginnlegg eller vært aktive på SoMe vet at det kun er en bittebitteliten del av alle de som er på nettet som får med seg det de har gjort.

Kampen om oppmerksomheten er ekstrem på nettet, og å si at du automatisk når flere med tekst og video, enn du gjør med en podkast, faller på sin egen urimelighet.

Alle mediekanaler har sine styrker og svakheter og valget av mediekanal bør være avhengig av målgruppen din og hva du ønsker å oppnå. Som et svar til Stine Camilla Bjerkestrand vil jeg derfor her komme med tre gode grunner til hvorfor du bør vurdere å lansere en podkast i høst:

  1. Økt merkevareforståelse: Podcasts kan bidra til å styrke merkevareforståelsen blant eksisterende og potensielle kunder. Gjennom et format som tillater grundige diskusjoner og historiefortelling kan virksomheten gi lytterne en dypere forståelse av hva de står for, deres verdier, produkter, og tjenester.
  2. Målrettet kommunikasjon: I en verden full av støy kan det være vanskelig for en virksomhet å nå gjennom med budskapet sitt. Podcasts er et medium hvor lytterne aktivt velger å engasjere seg med innholdet, noe som betyr at virksomheten kan nå ut til en engasjert og interessert målgruppe.

  3. Lengre engasjement: De fleste sosiale medieinnlegg eller videoer har en begrenset oppmerksomhetstid. Podcasts, derimot, lar deg engasjere målgruppen over en lengre periode. Lyttere kan tilbringe titalls minutter, eller til og med timer, på å høre på en enkelt episode. Dette gir virksomheten mulighet til å utdype mer komplekse ideer og knytte dypere bånd til publikum.

Avslutningsvis vil jeg si til kommunikasjonsdirektøren i Direktoratet for e-helse at nettopp helse er et tema som har vist seg å være spesielt godt egnet for podkast. Helsespørsmål krever ofte komplekse svar som egner seg mye bedre i en halvtimes ekspertsamtale enn i et kjapt og artig SoMe-innlegg, eller en tung faglig tekst som mange vil slite med å forstå. 

Jeg håper derfor at mange i nettopp helsesektoren vil vurdere å gjøre mindre av det de gjør nå, og mer av podkast denne høsten.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS