På bilde: Stine Camilla Bjerkestrand, som ber deg tenke deg godt om før du kaster deg på podkastbølgen.
Stine Camilla Bjerkestrand ber deg tenke deg godt om før du kaster deg på podkastbølgen.

MENINGER:

Tre gode grunner til at du ikke skal lansere en podkast i høst

«Tenk deg godt om før du kaster deg på podkastbølgen. Bølgen er ikke nødvendigvis like lett å surfe på som bølgene i Middelhavet en varm sommerdag», skriver Stine Camilla Bjerkestrand.

Publisert

Teknologisk sett er det lettere enn noensinne å publisere også film og lyd. Men det er ikke synonymt med at det er enkelt å lykkes. For en ti års tid siden skulle alle ha en app, før det var blogg, nå er det podkast.

Selv om ledelsen har et sterkt ønske om en podkast sånn som konkurrenten har, eller en fagperson med noe på hjertet selv klarer å lage en podkast, kan det være din plikt som god kommunikasjonsrådgiver å si nei.

For som kommunikasjonsfolk er det jobben vår å sørge for at innholdet organisasjonen publiserer holder god kvalitet, og når fram til målgruppene. Innholdet må svare på behov målgruppene har, være forståelige, oppdatert og relevant.

At du kan lage podkast betyr ikke at du bør. Her er tre gode grunner til å la være.

1. Du lykkes ikke godt nok i kanalene du allerede benytter

Min erfaring både som konsulent og leverandør til ulike organisasjoner og som ansatt i det offentlige, er at det å holde innhold på nettsider og i andre kanaler oppdatert, fortsatt er en stor utfordring. Du skal ikke surfe lenge før du finner utdatert informasjon både fra det offentlige og private.

For det å skape og vedlikeholde godt innhold er vanskelig. Da jeg for noen år siden var ansvarlig for innholdet på helsenorge.no gjorde vi et estimat på hva én artikkel koster å produsere og vedlikeholde for å tilfredsstille krav til faglig kvalitet og brukervennlighet. Det landet på ca. 20.000 kroner. Husk at gammelt og utdatert innhold er en omdømmerisiko for virksomheten din.

I sosiale kanaler bør du også fortelle en historie og gjerne berøre oss emosjonelt. Mange sliter fortsatt med å levere innhold som skaper engasjement.

Har du full kontroll på innholdet du allerede har publisert og planlegger å publisere i andre kanaler, og kapasitet til å holde dette godt vedlike, kan du vurdere om du skal gi deg i kast med nok en kanal.

2. Du når færre enn du gjør i andre kanaler

43 prosent av befolkningen over 18 år lytter til podkaster månedlig eller oftere, ifølge tall 2021-tall fra Ipsos. Andelen er økende, men likevel bruker mer enn dobbelt så mange internett hver dag, ifølge SSB. For så å si alle over 16 år er på nett daglig og ni av ti nordmenn bruker sosiale medier daglig.

Når du vurderer å starte en podkast må du derfor også ta med i betraktningen at dette er en kanal som er smalere enn å publisere tekst på nett. Du når færre enn du gjør i kanalene du allerede benytter.

Når du akkurat den nisjen du ønsker med en podkast, og samtidig oppnår viktige mål for virksomheten, kan det likevel være verdt innsatsen.

3. Du konkurrerer i et marked med stadig flere og proffere aktører

Konkurransen om podkast-lytternes tid har aldri vært hardere, ifølge eksperter intervjuet av Aftenposten. For podkast-produksjonene blir stadig mer proffe.

De som lykkes med podkast klarer å fortelle gode historier på en engasjerende måte. Innhold som nå lykkes godt er humor, historier fra virkeligheten og dokumentarer, viser Den store podrapporten 2022.

Skal du vinne i kampen med de profesjonelt produserte podkastene fra etablerte mediehus og influencere, må du fortelle historier som er minst like interessante og relevante, eller by på samtaler som gir merverdi for lytterne dine ut over innholdet du allerede har i andre kanaler. De er ikke interessert i å høre deg småprate med gjester, bare fordi du teknisk sett kan få det til. Internett trenger ikke mer innhold, men innhold med god kvalitet.

Du må ha en god plan for mye mer enn én episode, og for hvordan du skal markedsføre podkasten for bygge opp et bredt nok publikum. Det å legge podkasten ut i strømmetjenestene er ingen garanti for å få lyttere.

Selv om den årlige veksten i antall nye podkaster som lanseres er moderat sammenlignet med pandemiårene, kommer det fortsatt flere hundre nye podkaster årlig på verdensbasis. Og markedet du konkurrerer i er internasjonalt.

Skal du være innovativ i kommunikasjonsarbeidet, er ikke det å konkurrere i et marked som allerede er blodrødt, nødvendigvis løsningen. Har du tiden, kompetansen og pengene som kreves for å få til dette, vær så god lag podkast!

Alternativet er å satse på å stå ut av mengden med skikkelig god brukeropplevelse og relevant innhold og tjenester i kanalene du allerede er til stede i. Og du kan alltid selge folk fra arbeidsplassen din inn som gjest i en podkast eller tre hos andre. Det er nok å velge i.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS