Kommunikasjonsdirektøren er lei av ord som synergieffekt, optimalisering og algoritmer
Håper bransjen blir flinkere til å ta mangfold på alvor i 2023.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det kommunikasjonsdirektør i i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Kristin Solheim, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Jeg skal være i Bergen i hele julen, og ser frem til en lang og (forhåpentligvis) avslappende juleferie etter en hektisk høst.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Pinnekjøtt!
– Kva vil du anbefala andre å lytta til/smaka på/lesa/sjå eller høyra denne jola?
– Min plan er å få tid til å lese tjukke bøker.
De to jeg har på listen er den siste til Karl Ove Knausgård; Det tredje riket og Kim Leines siste; Karolines kjærlighet.
Har du ikke lest Kim Leines episke Grønlands-trilogi, anbefaler jeg den på det sterkeste. Og så er det alltid ut på tur. Bor man i Bergen er det alltid et fjell, uansett vær og vind!
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– En korona-fri sommer med reiser til både Stavern, Hellas og Frankrike. Og profesjonelt; når alle ansatte i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse kunne møtes fysisk for første gang til personalseminar i Bergen- det var gøy!
– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?
– Jeg er lei av ord som synergieffekt, optimalisering og algoritmer. Relevante ord i 2023 tror jeg kan være fjernledelse, kunstig intelligens og endringskompetanse.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?
– Jeg tror det blir økte forventninger om at kommunikasjonsbransjen tar mangfold på alvor, og speiler samfunnet bedre enn den gjør i dag. Det har vært snakk om dette en stund, og jeg håper at 2023 blir det året da vi endelig greier det.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Jeg har sluttet med nyttårsforsett. Januar er ille nok fra før. De gode forsettene er det bedre å ta en annen tid på året.