Derfor scroller de på TikTok på jobb: – Ser kanskje ut som at vi ikke jobber
Elisabeth Bertonn Johnsrud og Elise Bonilla i Egmont People må følge med på sosiale medier for å gjøre det best mulig i jobben sin.
(VIKA KINO, OSLO): Onsdag 4. desember var rundt 90 bransjepersoner samlet for å snakke om hvordan man kan nå fram til unge målgrupper.
Sosiale medier var naturligvis noe som ble nevnt hyppig. Også da Egmont People var på scenen.
– De unges språk endrer seg hele tiden, og da må man jobbe for å henge godt nok med, sa Elisabeth Bertonn Johnsrud, som er kommersiell rådgiver.
Et av tipsene hun kom med var å tilpasse innholdet til kanalen du bruker. Det som fungerer på TikTok, fungerer ikke nødvendigvis på Snapchat, mener hun.
– Målgruppen din ønsker ofte å se bestemte typer innhold i en bestemt kanal. Du må behandle målgruppen din med respekt, og ikke bare tenke at du skal lage reklame.
Johnsrud viste fram flere eksempler fra deres eget arbeid med kollektivselskapet Ruter. Her har de også brukt egne profiler i arbeidet, blant annet influenser Sahal Arrale.
– Dersom man inkluderer profiler i arbeidet, må man ha tillit til dem. Når en annonsør velger å inkludere en profil i miksen, må man stole på at vedkommende kan formidle merkevaren på en god måte. Lykkes man med det, vet vi at unge mennesker har stor tillit til mange av disse profilene, sa Johnsrud.
På scenen hadde hun med seg Elise Bonilla, som jobber som prosjektleder og innholdsprodusent i Egmont People.
Hun trakk fram at selv om innhold i sosiale medier ofte er bra når det er litt «jordnært», må man også tenke på andre måter samtidig.
– Selv om innholdet ikke trenger å være fullt av effekter, setter også de unge pris på godt innhold. En god miks er å anbefale.
Salen fikk seg en god liten latter da de to fortalte om sine egne arbeidsmetoder.
– For å følge med å finne ut hva vi skal gjøre framover, deler vi kunnskap på tvers. Mine algoritmer er annerledes enn Elisabeth sine, for eksempel. Vi sitter rett og slett og scroller veldig mye. Det ser kanskje ikke ut som at vi jobber, men scrolling i arbeidstiden må vi faktisk ha litt av, sa Bonilla.