Nå kjører Vipps en større kampanje for sin nye ønskeliste-funksjon. Med profiler som Nora Baller, Oskar Westerlin og Nora Angeltveit markerer kampanjen første gang selskapet går all-in på klassisk influensermarkedsføring.

Rekordstart for Vipps' ønskeliste-kampanje: – Vi knuste målet vårt allerede første helgen

Vipps’ nye ønskeliste-funksjon fikk en pangstart med influensere som Oskar Westerlin i spissen. Nå setter de seg enda større mål før jul.

Publisert

Vipps lanserte nylig ønskeliste-funksjonen, en tjeneste som lar brukere lage, dele og oppdatere ønskelister direkte i appen. Målet er å forenkle gavehandelen og redusere overflødige gaver. 

Kampanjen rundt nylanseringen inkluderer en omfattende influensersatsing på sosiale medier som TikTok og Instagram, samt en konkurranse hvor brukere kan vinne 10.000 kroner.

Hanne Danielsen, Head of Brand Strategy i Vipps.

– Målet for kampanjen er å få så mange nordmenn som mulig til å opprette ønskelister og bli kjent med hvor enkelt det er. Vi er utrolig begeistret for produktet og hvor godt det har blitt mottatt, sier Hanne Danielsen, Head of Brand Strategy i Vipps.

Vipps hadde et internt mål om én million ønsker innen julaften, et mål de allerede knuste i løpet av første helg etter lanseringen.

– Vi pleier å sette hårete mål, og selv om vi elsker å oppnå dem, hadde vi ikke forventet at det skulle gå så fort denne gangen, sier Danielsen og legger til:

– Vi måtte raskt sette oss et nytt mål. Nå jobber vi mot tre millioner ønsker innen jul, og vi har allerede passert halvannen million i dag.

Bred influensersatsing

For å treffe en yngre målgruppe har Vipps samarbeidet med influenser-marketingbyrået Inzpire.me, som har koblet dem med totalt åtte influensere. 

Disse spenner fra store influensere som Oskar Westerlin og Nora Angeltveit, til mikroinfluensere som Nora Baller og Isabel Hamre. 

– Vi var på jakt etter en bred miks av influensere som kan appellere til den yngre målgruppen. Noen har laget små historiefortellinger, mens andre har fokusert på konkurransebudskapet. Vi har prøvd å skape et lite univers av ulike typer innhold gjennom influensere, sier Danielsen.

Lanseringen markerer første gang Vipps har satset tungt på klassisk influensermarkedsføring.

– Vi har tidligere jobbet med profiler som Ingebrigtsen-brødrene i mer tradisjonelle samarbeid, men dette er første gang vi kjører en så omfattende kampanje med influensere på sosiale medier, forteller Danielsen.

Et nybrottsarbeid

Vipps har også støttet kampanjen med eget innhold produsert av deres in-house team.

I tillegg til influenserinnhold og egenprodusert innhold på Tik Tok og Meta, går kampanjen på utendørsflater, på Pinterest og i kontekstuelle display-annonser.

– Det er ikke kun en influenserdrevet kampanje. Vi har laget mye kult innhold selv, som jeg er veldig stolt av. Samtidig har vi hatt et betydelig trykk på influensere, noe som handler om målgruppen. Vi ønsker å vise fram hvordan funksjonen brukes av ekte mennesker, slik at folk kan forstå og se det i praksis, sier Danielsen.

Resultatet er en variert kampanje som treffer bredt.

– Dette er litt nybrottsarbeid for oss, men det har vært veldig gøy å se hvordan influenserne har brukt sin egen kreativitet for å nå ut til publikum.

Ifølge Danielsen har tilbakemeldingene vært overveldende positive.

– Vi får daglig tilbakemeldinger gjennom vår feedback-kanal. Mange elsker funksjonen, og vi ser allerede forbedringsområder som vi vil jobbe videre med. Målet er alltid å gjøre produktene våre enda bedre, avslutter hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS