Uno-X-direktøren: – Jeg tror ikke det er så mange som ler av merkevarehistorien vår nå
Analyser viser at Uno-X hadde en eksponeringsverdi på over 900 millioner kroner under Tour de France.
Når sykkelverdenen ble farget med Uno-X's karakteristiske farger under Tour de France, gikk det langt utover en vanlig sykkelkonkurranse.
Bak de høye tallene skjuler det seg en dypere historie om virksomhetens visjon om fremtidens mobilitet.
I en eksklusiv samtale med KOM24, avdekker Jens Haugland, daglig leder i Uno-X, hvordan deres suksess har transformert mer enn bare en idrett.
Ny standard for sponsing
Uno-X's deltakelse i Tour de France har utløst høye eksponeringstall som følge av sponsing.
En omfattende medieanalyse utført av Infomedia viser nemlig at sykkellaget og sponsorene deres genererte en eksponeringsverdi på over 900 millioner norske kroner denne sommeren.
Deres forankring i medieverdenen fanger også oppmerksomhet. Med nesten 20 000 artikler som omtaler sykkellaget, har TV vært den dominerende kraften bak verdiøkningen.
Hele 87 prosent av den totale eksponeringsverdien kan tilskrives sendetid og omtaler på TV. Nettmedier utgjør ti prosent av den totale verdien, mens sosiale medier (2 prosent) og trykte kilder (1 prosent) står for mer beskjedne andeler.
Fra drivstoff til mobilitet
Haugland deler innsikt i hvordan deres deltakelse i Tour de France har formet merkevaren og visjonen deres.
Han understreker viktigheten av å gå bort fra et tradisjonelt «drivstoffselskap» til et fremtidsrettet «mobilitetsselskap».
– Det er en kommunikasjonsreise, uttrykker han.
Selv om de en gang ble latterliggjort for å investere i sykling, er deres suksesshistorie nå tydelig.
– For sju-åtte år siden var det mange som kanskje lo litt av drivstoffselskapet Uno-X som investerte i sykkel. Men jeg tror ikke det er så mange som ler av merkevarehistorien vår nå, legger han til.
Bærekraftig visjon
Uno-X har ikke bare fokus på å endre oppfatningen av sitt eget selskap, men også på å fremme en mer bærekraftig visjon.
– Jeg hører at jeg griner for min syke mor, men det ville vært et ganske stort problem hvis et drivstoffselskap plutselig bare forsvant fra radaren, sier Haugland.
– Vi er avhengig av å bidra til samfunnet med det vi har. Så er det veldig lett å få det «fossilstempelet». Det vil vi bort ifra, men det er jo ikke sånn at jeg kan flippe en bryter og så er det borte fra i morgen, legger han til.
SoMe-suksess
Uno-X's tilstedeværelse i sosiale medier har også vist seg å være en sterk katalysator for engasjement og følgervekst. Med en økning på over 30 prosent i antall følgere, samt engasjementsgrad på ti prosent, har Uno-X effektivt klart å engasjere sine nye følgere.
Under Tour de France oppnådde et innlegg fra Uno-X over 12 millioner visninger. For sammenligningens skyld, hadde dette tallet vært 8,9 millioner fra 1. januar til 20. juni, med 20. juni som datoen for lagvalg.