Styr unna å poste denne dagen på Facebook
Det at brukere stadig er pålogget nærmest døgnet rundt har ført til at flere tider er tilgjengelig for synlighet i 2021, men en dag skiller seg fortsatt ut.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Den tidligere oppfatningen om å bare poste på kvelden når flest brukere er aktive, er endret. Nå lønner det seg å poste når du faktisk får gjennomslag. Altså når følgerne dine har best sjanse til å oppdage innholdet ditt i mengden, sier innholdsrådgiver i Elg Susanne V. Kalleberg, til KOM24.
SoMe-byrået Elg ble opprettet høsten 2018, og byrået spesialiserer seg på digital markedsføring, både organisk og betalt.
– Selv om de fleste brukere fortsatt er aktive på kveldstid, får man større synlighet og engasjement på morgenen, forklarer Kalleberg og fortsetter:
– Selv om det er vanskelig å enes om et felles, magisk tidspunkt her, har @sproutsocial samlet inn globale data fra 2020 for å lande noen benchmarks.
Lørdag peker som ut som den klart dårligste dagen å nå ut til folk.
– Facebook har fortsatt status som det mest brukte sosiale mediet i verden, og mange brukere er derfor pålogget nærmest døgnet rundt. Dette har ført til at flere tider er tilgjengelig for synlighet i 2021, forklarer innholdsrådgiveren.
Tidlige helgeposter fungerer best på Instagram
Når det gjelder Instagram er det også her helt tydelige tidspunkter som peker seg ut.
– De helt klart beste tidspunktene å poste på Instagram er lørdager og søndager klokken 06.00. Mens de dårligste tidspunktene å poste på er onsdag mellom klokken 10.00-16.00 og torsdag mellom klokken 21.00-23.00.
– Innsikten betyr selvsagt ikke at man må poste til disse tidspunktene, men er en fun fact om strategi for posting og synlighet på Instagram og Facebook. Vi i Elg vil alltid anbefale kundene våre å teste hypoteser og publiseringstidspunkt, fordi det finnes ingen felles fasit for alle bedrifter og alle målgrupper.
De beste tidspunktene for å poste på Instagram, er det @latermedia som står for. Og Kalleberg anbefaler alle å bruke innsiktsverktøyene til de respektive kanalene aktivt.
– Verktøyene er gull å bruke for å finne ut mer om hvilke tidspunkter følgerne dine vanligvis bruker kanalen, samt hvilke ukedager de er mest aktive.