Kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge, Elisabeth Aanstad Ekheim

Orkla om Klæbo-reklame: – Ikke noe ønske om å provosere

– Gleder oss til å vise resten av filmene.

Publisert Sist oppdatert

Det er et enormt pressetrykk på Orklas kommunikasjonsavdeling etter at de seint tirsdag kveld valgte å trekke den omstridte reklamen med en svært lettkledd Johannes Høsflot Klæbo.

Reklamen har fått mye oppmerksomhet og de er blitt sammenlignet med pornostjerner og kalt kampanjen overdrevet seksualisert og en advokat mener det er i strid med markedsføringsloven.

Dette er spørsmålene vi stilte Orkla

1: Hva er planen videre med denne reklame-kampanjen?

2: Hvorfor trakk dere den så fort etter kritikken kom?

3: Burde dere ha vært bedre forberedt på kritikken som kom?

4: Er det feigt å trekke kampanjen så fort?

5: Hadde dere en plan for hva dere skulle gjøre når dere fikk motbør?

6: I 2021 gjorde dere noe lignende med Smash-reklamen som òg fekk masse kritikk. Hvorfor skjer dette igjen?

Tirsdag ble altså reklamen trukket og KOM24 har forsøkt å komme i kontakt med kommunikasjonsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Norge, Elisabeth Aandstad Ekheim, men hun skriver i en SMS at pågangen fra pressen er så stor at hun ikke kan svare på våre spørsmål, men sender noen generelle svar.

– Nidars reklameunivers er lekent, og spiller på humor, og vi har ikke hatt noe ønske om å provosere. Filmen vi valgte å stoppe er bare en liten del av en stor reklamekampanje vi har utviklet med langrennsløperne. Vi har mange andre filmer å by på, skriver hun i SMS-en.

– Vi er stolte av det gode og sporty samarbeidet med langrennsløperne, og gleder oss til å vise resten av filmene i kampanjen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS