Oslo kommune med Snap-filter suksess
Gamification-filteret skal hjelpe deg til å stå imot restsuget.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Sortert avfall har en verdi, og det er budskapet i den nye kampanjen, sier Elisabeth Marie Vollan til KOM24.
Hun er seksjonsleder i kommunikasjonsavdelingen til Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo kommune, og i forbindelse med kampanjen «Stå imot restsuget», fikk etaten i tillegg til flere filmer, laget sitt første Snapchat-filter.
– Vi har tidligere annonsert på Snapchat, men aldri hatt et helt eget Snap-filter slik som nå.
– Rått
Filteret er et såkalt gamification-filter som er et kildesorteringsspill der brukeren bruker hodebevegelser for å sortere avfall som kommer dalende nedover skjermen.
Kampanje strategien er å rette oppmerksomhet om avfallssortering i målgruppen på en humoristisk måte.
Vollan sier de oppfatter at mange føler seg tiltrukket av restavfallsposen.
– Det er nok mange som kjenner seg igjen i at det er enkelt å ty til restavfallsposen i stedet for å sortere, fordi det er enklest. Men i mange tilfeller kan det nok skyldes at man ikke vet hvordan avfallet skal sorteres.
Kampanjen annonseres i sosiale medier og utendørs, og foreløpige tall viser at filteret har fått enormt med oppmerksomhet.
– Så langt er linsen vist mer enn én million ganger. Vi har nær 300,000 unike brukere og en linse-frekvens på 3,8. Det synes vi rett og slett er ganske rått.
Vil endre atferd
Snap-filteret er delt over 18,000 ganger.
– Det er tydelig at folk blir engasjert og at folk ønsker å gjøre det riktig, noe vi er veldig glad for. Jeg tror det speiler et hverdagsøyeblikk som alle har et forhold til.
Vollan forklarer hvordan de skiller seg fra andre annonsører.
– Det er mange bedrifter og merkevarer som bruker slike filtre, så det er ikke oppsiktsvekkende. Men det er kanskje ikke så vanlig å lage et eget filter når man ikke skal selge noe.
Renovasjons- og gjenvinningsetaten skal ikke selge et produkt, men håper på å endre atferd.
– Det er forskjellen på vårt samfunnsoppdrag sammenlignet med et salgsutløsende ståsted. Derfor er det viktig å finne en kanal der målgruppen relatere til det virkelige liv. Dette er et forsøk på en leken inngang for tematikken.
Det er Los & Co som står bak kampanjen og filteret for Oslo kommune. I tillegg til filteret er det laget to filmer, samt to korte snutter.