Silje Slålien Thoen er en av tre som jobber med Instagram-kontoen til Oslo kommune.

Oslo kommune med Insta-suksess av kildesortering

Fikk 17,000 flere følgere i løpet av ett år bare ved å forklare hvordan man kildesorterer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Silje Slålien Thoen, Jørgen Bakke Fredriksen og Klaus Sandvik står bak postene på Instagram-kontoen @kildesorteringioslo. En konto av Oslo kommune som enkelt prøver å vise og forklare hvordan man kildesorterer ulikt avfall.

– Vi prøver å lage poster som er inspirerende og enkle å forstå. Vi vil at kildesortering skal være gøy for alle, sier Slålien Thoen til KOM24.

Reposter aldri samme post

Trioen gjør stadig dypdykk i ulike produkter og gjenstander som skal kildesorteres, og opplever et stort engasjement fra følgerne sine.

– Helt fra start har vi oppfordret folk til å stille spørsmål, og daglig ligger det meldinger i innboksen vår. Er det mange som lurer på det samme, lager vi en post om dette der vi prøver å forklare svaret så godt som mulig.

Og selv om de gjentar budskapet, lager de alltid en ny post fremfor å reposte tidligere post.

– Kildesortering kan være vanskelig, og derfor er det nødvendig at noen temaer blir løftet fram på nytt. Grunnen til at vi ikke poster en gammel post på nytt, er at vi ønsker å forbedre oss og gjøre forklaringene enklere. I løpet av kontoens eksistens har vi også endret stil og tone, derfor synes vi det er best å lage noe nytt.

Fra 3000 følgere til 20,000 med ny stil

Instagram-kontoen ble opprettet 4. august 2017, og i starten var det for det meste typiske bilder fra selve driften. I 2019 ble det gjort store endringer og en tydelig stilforandring.

Teamet bak Insta-kontoen (f.v.) Jørgen Bakke Fredriksen, Klaus Sandvik og Silje Slålien Thoen i Oslo kommunes Renovasjons- og gjenvinningsetaten.

– Vi merket at vanlige bedriftsbilder ikke skapte så mye engasjement, eller spesielt mange følgere. Derfor måtte vi finne på noe nytt og landet på det stilkonseptet vi kjenner i dag.

Og det ga store utslag halvveis ut i 2019. Fra å ha 3,000 følgere fram til juli 2019, kunne @kildesorteringioslo glede seg over langt flere følgere som syntes kildesortering hadde blitt spennende og interessant.

– Året etter hadde vi 20,000 følgere.

Og siden stilforandringen har kontoen i dag drøye 28,000 følgere.

Enkelt malverk

Trioen Slålien Thoen, Bakke Fredriksen og Sandvik bidrar alle med nytt innhold til Instagram, som enkelt lages i en mal.

– Da det nye konseptet ble lansert lagde vi et nytt malverk i Adobe Creative Cloud Express, tidligere kjent som Adobe Spark. Som oftest tar vi bilder helt enkelt med mobilen, eventuelt klipper ut bakgrunnen, og har faste farger vi varierer bruken av, samt en bestem font.

Fargene og fonten tar utgangspunkt i den visuelle profilen til oslo kommune.

– Med malverket liggende klart, er det svært effektivt å lage poster. Og det er et enkelt system slik at man må ikke være en Adobe-master for å mestre det.

Med en enkel mal kan de bruke tiden til å gjøre det de liker aller best.

– Vi får virkelig tatt et skikkelig dypdykk ned i alt som skal sorteres, og er skikkelig sorteringsnerder. Og vi invitere alle som har lyst til å nerde med oss. Målet vårt er å gi tips og opplyse om hvordan du kildesorterer riktig.

Matsvinn og ombruk

Slålien Thoens favoritt post handler om kvitteringer.

– De skal i restavfall, og ikke papir. Det visste ikke jeg da jeg begynte i Oslo kommune for et år siden. Dette var et tema vi hadde postet tidligere, men opplyste på nytt. Og denne posten ga oss ganske mange nye følgere, så det er tydelig at noe tematikk er mer populært og får mer oppmerksomhet enn annet.

I tillegg til å informere om hvordan du kildesorterer hurtigtester, tomme parfymeflaske, nøtteskall og Flax-lodd, følger teamet i @kildesorteringioslo med på kalenderen.

– Vi tilpasser oss sesonger og merkedager og legger inn et ekstra støt. Vi tar også for oss større temaer som reduksjon av matsvinn og oppfordrer til ombruk av ting, noe som kommer tydelig fram i innholdet vi legger ut.

Powered by Labrador CMS