Elkjøp innfører nye regler og rutiner for bærekraftskommunikasjon
Inngår samarbeid med Høyskolen Kristiania.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi er selv et eksempel på at det er lett å trå feil, og at behovet for kompetanse og etterrettelighet innen dette området er stort, sier Camilla Gramstad, Bærekraftsjef i Elkjøp Nordic i en pressemelding.
– Åpenbart en del av et stort problem
Den nordiske elektronikkjeden var en av aktørene som ble trukket frem som et dårlig eksempel da markedsføringsveilederen Grønnvaskingsplakaten ble lansert i fjor sommer. Nå skriver Elkjøp Norge under på plakaten, samtidig som selskapet lanserer ny strategi og styrker sitt arbeid med bærekraft.
– Elektronisk avfall er den raskest voksende søppelstrømmen i verden og vi er åpenbart en del av et stort problem, men vi tar nå ytterligere grep for å bli en del av løsningen og vise vei, sier Gramstad i pressemeldingen.
«Grønnvasking» er en betegnelse for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur og mennesker. Det næringslivsdrevne initiativet Skift sin Grønnvaskingsplakat skal være en rettesnor for bedrifter som vil unngå grønnvasking og bidra ærlig og positivt til det grønne skiftet.
– Det at Elkjøp signerer Grønnvaskingsplakaten, sender et tydelig signal om at de ønsker å kommunisere åpent og ærlig om denne reisen. Som den største elektronikkjeden i Norden, har de store muligheter til å skape reell endring, og vi er veldig glad for å få dem med på dette initiativet, sier Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift i pressemeldingen.
Regler for bærekraftskommunikasjon
Høyskolen i Kristiania har søkt, og fått bevilget støtte fra Kompetanse Norge til utvikling av kurset «Bærekraftig markedsføring». Med Elkjøp og andre næringslivsaktører som referansegruppe er de i gang med å utvikle et nettbasert videreutdanningstilbud på 7,5 studiepoeng. Her har Elkjøps ansatte allerede sikret seg plasser.
– Ansatte som jobber med markedsføring og kommunikasjon vil etter hvert få tilbud om å delta på dette kurset. I tillegg utvikler vi nå egne rutiner og regler for bærekraftkommunikasjon, slik at vi sikrer etterlevelse av punktene i Grønnvaskingsplakaten, sier Camilla Gramstad.