Det er slutt på det blå verifiseringsmerket på Twitter. Men på noen kontoer lever det mystisk nok videre.
Det er slutt på det blå verifiseringsmerket på Twitter. Men på noen kontoer lever det mystisk nok videre.

Nå er det slutt for verifiserte kontoer på Twitter

Torsdag var det ugjenkallelig slutt. Da ble de blå verifiseringsmerkene fjernet fra alle Twitter-kontoer som ikke betaler for Blue-abonnementet.

Publisert Sist oppdatert

Journalister, artister, politikere, idrettsutøvere og andre som har hatt symbolet på at de er litt viktigere enn andre, er nå bare vanlige brukere som resten av oss.

Paven, NATO-sjef Jens Stoltenberg, ja selv Erling Braut Haaland, står ribbet tilbake etter at Elon Musk nådeløst tok fra dem forfengelighetens blå merke.

Det var ikke tilfeldig at det skjedde torsdag 20. april.

4/20 eller 420 har en spesiell betydning innen cannabiskulturen, og Elon Musk benytter enhver anledning til å fremme symbolikken.

Da han feilaktig påstod at han skulle ta Tesla av børs i 2018, skrev han at prisen per aksje ville være $420. Da han la inn bud på Twitter, var budet per aksje på $54.20.

Når han nå skulle gjøre en historisk endring på Twitter, måtte datoen selvfølgelig være 4/20.

Men ikke alle kjendiser har mistet det blå verifiseringsmerket. Basketballspilleren LeBron James, forfatter Stephen King og rapperen Ice T har fortsatt det blå verifiseringsmerket.

Klikker du på det, står det at de betaler for Twitter Blue og har verifisert seg med telefonnummeret sitt. Det har de ikke.

The Verge sjekket med James og King, og begge benekter å ha betalt for Twitter Blue.

- Min Twitter-konto sier at jeg abonnerer på Twitter Blue. Det gjør jeg ikke. Min Twitter-konto sier at jeg har gitt dem et telefonnummer. Det har jeg ikke, skriver Stephen King i en tweet.

Etter at The Verge publiserte en sak om at James, King og Ice T hadde beholdt sine verifiseringsmerker uten å betale, postet Elon Musk selv en tweet hvor han påstår at det er han personlig som betaler for de tre abonnementene.

Mens Twitter fjerner noen merker, har de vært travelt opptatt med å legge på andre.

Sveriges Radio ble det første store mediehuset i Europa som legger ned Twitter-kontoene sine, da Twitter merket en av kontoene med «statsfinansiert». Merkelappen ble senere endret til «offentlig finansiert» (publicly-funded media).

I en uttalelse sier Sveriges Radio at de ikke slutter å bruke Twitter på grunn av merkelappen, men at Twitter ikke lenger er en relevant kanal for dem.

NRKs Twitter-kontoer har i skrivende stund ikke fått en tilsvarende merkelapp.

Men nå har Twitter snudd helt rundt igjen.

Etter voldsomme protester har Twitter nå fjernet merkelappene de har gitt medier som mottar offentlig støtte.

Powered by Labrador CMS