Elon Musk og Super Mario

Verifisert kaos

Er du så heldig å få VIP-billett til et arrangement, kan du kjenne på følelsen av å være litt spesiell – en av de få utvalgte. Men hva om alle på arrangementet har VIP-billetter? Hvor spesielt er det å være VIP da? Velkommen til Twitter Blue.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Allerede i 2009, mens Twitter ennå var en relativt liten plattform, hadde de problemer med falske kontoer som utga seg for å være andre. Flere kjendiser klaget, og baseball-trener Tony La Russa saksøkte Twitter fordi andre utga seg for å være han. For å forsøke å løse problemet sa Twitter-gründer Biz Stone i en bloggpost at de ville begynne å verifisere kontoene til prominente personer, og merke dem med et blått symbol. Slik kunne brukerne av Twitter være sikre på at de som hadde det blå verifiseringsmerket etter brukernavnet, virkelig var de de utga seg for å være.

Det lille blå merket ble etter hvert et ettertraktet symbol. Hadde du det på Twitter-kontoen din, var du en viktig person. Politikere, journalister, kjente merkevarer, offentlige virksomheter og kjendiser var blant de få utvalgte som fikk sine kontoer verifisert.

I 2011 fulgte Google etter med verifiserte kontoer på Google+. I 2012 gjorde Facebook det samme, og Instagram begynte med verifisering i 2014.

Selv om det blå verifiseringsmerket sto høyt i kurs, var det ikke uten problemer. I 2013 ble de verifiserte kontoene til Burger King og Jeep hacket. Før kontoene ble sperret, rakk hackerne å sende en rekke upassende meldinger. I 2017 ble flere høyreekstreme, som blant annet stod bak demonstrasjonen i Charlottesville, verifisert. Twitter måtte gjentatte ganger gå ut og beklage.

Her hjemme ble en falsk konto som utga seg for å være finansminister Trygve Slagsvold Vedum verifisert i 2021, etter en tabbe ved Statsministerens kontor.

Tilbake i 2022 er det blå verifiseringsmerket fortsatt ettertraktet og eksklusivt. Kun 424 000 av Twitters totalt 396 millioner registrerte brukere er verifisert. Etter å ha vært stengt i flere måneder, er endelig verifiseringsprosessen åpnet igjen, og søknadene strømmer inn.

Så dukker Elon Musk opp, og bestemmer seg for at han vil kjøpe Twitter.

Sirkus Musk

Etter et flere måneder langt sirkus, overtar Musk aksjene i Twitter i slutten av oktober. For å betale de 44 milliardene dollar aksjene koster har han lånt mye penger. Bare rentene beløper seg til over en milliard dollar i året, og Twitter taper penger. Elon Musks Twitter trenger inntekter.

Når så mange er interessert i å få de blå verifiseringsmerket, så er de sikkert villige til å betale for det også. For Musk var det en enkel avgjørelse, og han annonserte prisen i en Twitter-krangel med forfatter Stephen King. Betaler du $8 i måneden kan du være en av de utvalgte få – eller mange. For det må mange Twitter Blue-abonnenter til for å dekke rentene på 1 milliard dollar i året. 10,4 millioner abonnenter, for å være nøyaktig.

Hvor attraktivt er det å ha det blå verifiseringsmerket når hvem som helst kan kjøpe det for 8 dollar? Hva er eksklusivt ved å være «verifisert» når alle er det?

Jeg skriver «verifisert» i anførselstegn, for Twitter Blue-abonnementet innebærer ingen verifisering. Du er ikke verifisert, du er kunde. Det står svart på hvitt på Twitters informasjonsside:

- Alle som abonnerer på Twitter Blue på iOS 9. november 2022 eller senere vil automatisk få det blå merket, og vil beholde det i hele abonnementsperioden.

Allerede noen timer etter lanseringen av det nye Twitter Blue-abonnementet var det kaos igjen. En falsk, men «verifisert» konto fra Nintendo of America delte et bilde av Mario som viste finger’n. En falsk, men «verifisert» basketball-stjerne LeBron James ba om å bli solgt til en annen klubb og en falsk, men «verifisert» Donald Trump gjorde narr av Elon Musk.

Hos Twitter sletter de kontoer for harde livet, men nye parodier dukker opp som paddehatter. En god latter forlenger livet, selv om den koster 8 dollar.

Twitter Blue er foreløpig bare tilgjengelig på iOS-appen i USA. Når det blir tilgjengelig på Android og i resten av verden er usikkert, men det har nok høy prioritet for Elon Musk. Twitter Blue skal gi deg flere fordeler enn det blå merket, men ingen av de andre tjenestene er tilgjengelige ennå.

Er du villig til å betale 80 kroner i måneden for å være en av 10 millioner spesielt utvalgte?

Powered by Labrador CMS