Schibsted gir gratis reklame til dyrehjelp
Schibsted Partnerstudio partner opp med NOR DOG. Veldedighetsorganisasjonen får gratis reklame på VG-fronten.
Da krigen brøt ut i Ukraina, flyktet folk med sine viktigste eiendeler, men det som for mange er det aller kjæreste, fikk ikke være med på toget.
Kjæledyrene måtte bli igjen, og norske Frederik Guttormsen har gjort det til sitt livs viktigste oppgave å hjelpe dem via veldedighetsorganisasjonen NOR DOG. Og i sommer har nordmenn engasjert seg sterkt i arbeidet deres gjennom en content-artikkel i VG. Nå er hundrevis av katter og hunder reddet fra frontlinjen til trygghet.
– Jeg så for meg mine egne hunder på leting etter meg. Sultne, skadet og redde. Da jeg forsto at hjelpen ikke kom fram til dyrene, måtte jeg få den dit selv.
NOR DOG distribuerer nødhjelp til dyr i de hardest rammede områdene i krigen. De evakuerer dyr på og ved frontlinjen, og de gjenforener dyrene med familiene sine eller finner et nytt hjem til dem.
Redningsaksjonene er farlige, og de har vært nære på å bli truffet av artilleri flere ganger.
– For mange er kjæledyr et familiemedlem, og det må være helt forferdelig å ikke få ta dem med til trygghet. Jeg håper noen hadde gjort dette for mine hunder om situasjonen var motsatt.
Donasjoner sikrer nytt tilfluktssted
Historien om Frederik og organisasjonen har den siste uken blitt fortalt gjennom en artikkel produsert og distribuert pro bono av Schibsted Partnerstudio. Fire dager på fronten av VG har resultert i donasjoner på hele 1,5 millioner kroner.
– Jobben Frederik og kollegaene hans gjør, er svært viktig. Da er det fint å kunne bidra på vår måte. Jeg er spesielt glad for at vi har ansatte som tok initiativ til å fortelle denne historien, sier Mikaela Folkestad, daglig leder i Schibsted Partnerstudio.
– Akkurat hva vi trengte nå
Så lenge det er krig i Ukraina, vil det være et behov for NOR DOG. De vil også være helt avhengige av donasjoner, men heldigvis går det bra akkurat nå.
– Dette er akkurat hva vi trengte nå. Matproduksjonen er oppe og går igjen, vi kan bygge nytt tilfluktssted med plass til enda flere trengende dyr. Samt reparere biler og ødelagt utstyr, forteller Frederik før han legger til:
– Det høres kanskje rart ut å si for en organisasjon som kontinuerlig hemmes av ressursmangel, men ikke doner til oss nå om du har det trangt selv. Det er utvilsomt en stor giverglede rundt om i Norge, og jeg vet at mange har strukket seg svært langt for å hjelpe oss i trange tider, sier en rørt Frederik.
Donasjonene stoppet
Så langt har donasjoner bidratt til å redde over 600 kjæledyr ved frontlinjen. NOR DOG har blant annet produsert og gitt bort nærmere 150 tonn med dyremat til sivile ukrainere, som passer på egne og andres etterlatte kjæledyr i krigen.
Men tidligere i sommer stoppet donasjonene opp, og matproduksjonen måtte reduseres. Innholdsprodusent i Partnerstudio, Emma Louise Fon Mathisen, fulgte organisasjonen tett på sosiale medier og var derfor klar over utfordringen.
– Da var håpet å kunne gjøre noe for å hjelpe. Etter diskusjon med kollegaer bestemte jeg meg for å spørre Mikaela om det var noe vi som selskap kunne bidra med. Det sa hun heldigvis ja til, forteller hun.
Engasjementet som fulgte takket være initiativet, har vært overveldende for alle involverte.
– Vi er fullstendig slått i bakken av støtten mange nordmenn viser NOR DOG. Det er skikkelig rørende. Også synes vi det er kult at innholdet vårt kan gi slik effekt, avslutter medprodusent Nina Lillebo.