Dette byrået har 23 ansatte i sving under ONS
Travel høst i vente for det som trolig er Stavangers største byrå.
(Stavanger): – Vi har gått fra å være et veldig lite firma som ingen vet hvem er, til at nå mange vet hvem vi er og hva vi holder på med.
Det sier Nils Petter Wedege, byråleder i Fabel, til KOM24.
Denne uken er det ONS i Stavanger og folk som jobber i for og med energibransjen fra hele verden er på plass i Stavanger.
Ikke core business
Det betyr og at det er gode tider for byråene i byen. Blant dem er Fabel som har 23 personer i sving med alt fra AV og teknisk avvikling, film, foto, drift av appen og web- og streaming plattform for ONS under konferansen.
Samarbeidet deres begynte alt under covid-pandemien.
Da ville ONS ha noen sesjoner live on tape, så produserte Fabel det og strømmet det på nettet.
Deretter fikk byrået jobben med å lage en ny nettside til konferansen og før årets konferanse ble de spurt om de ville lage app til i år.
Deretter ble de spurt om de ville Så ONS Young, som retter seg mot alt fra barneskoleelever til nyutdannede.
– Dette er ikke vår core business, men det er et av flere bein vi står på, sier Wedege.
Han har selv jobbet med ONS siden 2001
– Økonomien i dette er helt grei, men det er synligheten og storytellingen som betyr noe for oss, sier han og peker på at det er mange kunder som bestiller brandfilmer. I tillegg er byrået synlig til stede under konferansen, ting han trekker fram som bra for dem.
ONS kommer i en periode som er svært travel for dem. Rett før sommeren hadde de den tekniske avviklingen på Blink-festivalen og på torsdag, når ONS er ferdig, ruller de alt utstyret ned i Stavanger sentrum i forbindelse med Utopia-festivalen hvor de har produksjonen for artister som Kygo og Gabrielle.
Hele Fabelgruppen omsatte for rundt 40 millioner kroner i fjor, det største av selskapene er Fabel Media som i fjor omsatte for 26,3 millioner kroner og hadde en byråinntekt på 20,2 millioner kroner. De satt igjen med et driftsresultat på nesten 600 000 kroner.
Wedege tror 2024 blir omtrent på samme nivå, selv om byrået har vokst og kaller seg nå Stavangers største etter oppkjøpene av Ivio Media, Philm og Studio Bygd.
– Jeg tror vi skal være fornøyd om vi stabiliserer oss på det vi var i fjor. I fjor tok vi mange investeringer, oppkjøp og hadde lån internt, peker han på og sier at han tror bunnlinjen blir bra i år.
Høsten er fylt med arbeid
– Hele høsten er fylt opp med arbeid, sier han.
Særlig i Stavanger-området har de mye å gjøre på. På Sørlandet, hvor de har kjøpt opp noen byrå det siste året er det litt tyngre og de jobber mer med anbudsprosesser og innsalg.
Han sier at mange tror de er et filmselskap, men viser til at de har hatt en sterk vekst fra å være fem stykker til nå å være 45 ansatte.
– Men vi gjør mer. Vi har gått fra å være et veldig lite firma som ingen vet hvem er, til at nå mange vet hvem vi er og hva vi holder på med. Vi prioriterer å bruke tid på SoMe og poster det vi holder på med, forklarer han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no