Tina Bru (H) og Jan-Erik Larsen diskuterer klimapolitikk under ONS.

Jan-Erik Larsen om å ha egen podkast om politikk: – Det er en guilty pleasure

Jan-Erik Larsen mener det er PR-byråets jobb å dekke politiske temaer i deres podkast. 

Publisert

(Stavanger): – Det er jo en slags guilty pleasure dette. Det er jo ikke kommersielt forsvarlig. Det er alt annet enn kommersielt. Om du aner hvor mange timer som går med til å booke gjester, organisere podkast, forberede seg og sette seg godt inn i norsk klimapolitikk, gjennomføre sendinga, redigere etterpå og legge det ut i ulike medieplattformer, så er det ikke lønnsomt.

Det sier Kruse Larsen-sjef Jan-Erik Larsen til KOM24.

Vi møter han i Vågen i Stavanger bare minutter før han skal på scenen og spille inn podkast foran et 50-talls tilhørere med temaet klima- og energipolitikken fram mot stortingsvalget i 2025.

– Håpløst bak

Podkasten Podkast uten portefølje så første gang dagens lys under valgkampen i 2021, da som Valglønsj med valgforsker Bernt Aardal som ekstern gjest og Kruse Larsens bærekraftsansvarlige, Anne Therese Gullberg som gjester.

Det var ingen plan for faste publiseringer i begynnelsen.

– Det var litt av og på. Men by popular demand kom den tilbake, for folk spurte om vi ikke kunne gjøre det oftere, sier Larsen.

Nå er det rundt 2000-3000 lyttere hver måned og Larsen sier at det er kjempekjekt å lage podkast. 

Han sier at målet med podkasten er å spre kunnskap om viktige spørsmål og gjerne gjennom samtaler der argumentene bygger på hverandre heller enn at man forsøker å slå hverandre i hodet med argumenter for man vil vinne en debatt.

Larsen kaller podkastformatet for hensiktsmessig.

– Det er et fint format, folk får snakke lenge, de får snakke ut. Hensikten er ikke at noen skal vinne en debatt. Vinneren er den som skal høre på og tenker at det var lurt jeg brukte en time på å høre på den podkasten, for nå forstår jeg mer av dilemmaet knyttet til klima og energi, sier han.

Og Larsen mener det er verdens mest kompliserte debatt og er et kjempedilemma og sier det kommer til å bli et av de fem viktigste temaene i neste års valgkamp.

– For da må politikerne ta stilling til om vi skal nå klimamålene vi har satt for 2030 eller ikke. Og skal vi nå dem må man snart komme opp med svar på hvordan man skal nå dem. Så det vi prøver å finne ut av er hvordan tenker de i de ulike partiene og regjeringsalternativene om Norge skal nå klimaforpliktelsene og de nasjonale omstillingsmålene, sier han.

Og om svaret er ja, er neste spørsmål hvordan vi skal få det til. 

– For foreløpig ligger vi langt bak. Håpløst bak, sier han.

– Dere er et byrå som skal selge tjenester. Hvor vanskelig er det å ha balansen mellom politisk analyse og selgende byrå?

– Vi må dekke det som skjer

– Den dagen vi begynner å selge i podkasten vil ikke folk høre på, så det kan vi ikke gjøre. Vi må gi våre beste og ærligste analyser. Alt annet blir avslørt. Vi kan ikke drive salg, fordekt salg eller dra inn kunder i podkasten eller gi dem større plass enn de skal ha, sier han.

Larsen mener det er nesten bare analytikere, kommentatorer og journalister som er i podkasten deres og at det er de som snakker mest. 

– Vi kan ikke drive salg der. Da vil ingen være gjest der heller, for da føler de seg bondefanga.

– Men et PR-byrå har ofte en agenda, kan man stole på analysene?

– Ja, det mener jeg definitivt. Jeg tror ikke Frithjof Jacobsen og Hanne Skartveit og redaktørene i Adresseavisen, Stavanger Aftenbladet og Bergens Tidende hadde stilt opp viss de følte de var en del av et narrativ som vi prøver å få spilt ut i en podkast som er kommersielt interessant for oss, sier han

– Vi må dekke det som skjer og analysere det som skjer basert på vårt beste mulige skjønn.

– Men er det et PR-byrås oppgave å dekke sånne ting?

– Vi gjør det for vi synes det er morsomt, interessant og viktig.

– Er mediene for dårlige til å gjøre denne jobben?

– Nei, men vi utfyller hverandre. Igjen, det er nesten bare journalister som snakker hos oss. vi synes det er fint å gi de enda flere kanaler å nå ut med analysene sine i, sier han.

– Nyttig å være til stede

Men det er ikke bare for å spille inn podkast Larsen og gjengen er i Stavanger.

Dette er slutten på en lengre turne som begynte i Arendal, hvor nesten alle rådgiverne fra byråene deres var på reise, så reiste en delegasjon til Norfishing i Trondheim før kjerneteamet på energi og omstilling har tatt turen til Stavanger.

– Vi har kunder med store arrangement som vi besøker og vi prøver å knyte kontakter med nye kunder og vi har noen arrangementer vi er direkte involvert i, sier han.

På onsdagen modererer Anne Therese Gullberg debatten Green successes and failures med blant andre Jens Ulltveit-Moe i panelet.

 – I Arendal får du med deg mange av de politiske diskusjonene, Her er debatten om olje, gass og fornybar. Hvor går debatten? Hva er de nye trendene? Da nyttig å være til stede og snakke med folk, sier Gullberg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS