Reklamebyrået NXT ble reddet av Schibsted i fjor
Mistet 60 prosent av oppdragene i fjor, doblet likevel omsetningsveksten fra 2019.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Pandemiåret ble en bratt læringskurve for reklame- og markedsføringsbyrået NXT. Byråleder Erik Johnsen oppdaget tidlig at de var sårbare som byrå, og skjønte raskt at løsningen var å utfordre seg selv. Han er glad for at de hadde startet denne prosessen før pandemien slo til.
– Det ble veldig tydelig da pandemien traff. Vi merket at vi var sårbare og at det var for lite innovasjon. Derfor måtte vi utfordre et større forretningsområde, skape flere inntektskilder og gjøre oss mindre sårbare.
Innen mars 2020 hadde byrået mistet 60 prosent av oppdragene sine.
– Vi var veldig heldige som hadde Schibsted med VG Bud som kunde i fjor. Det reddet hele veksten i omsetning vår.
Har passert fjorårets omsetning
Selv om han ikke legger skjul på at fjoråret var tøft, synes Johnsen at det var et spennende år. De fikk testet seg selv, og var nødt for å finne nye løsninger i et lynraskt tempo. Justeringene som ble gjort har bidratt til en bredere kunnskap innen flere felt.
– Mars 2020 var vanskelig, og nærmest umiddelbart permitterte vi 80 prosent av staben. Men fra høsten av, har alt snudd og vi klarte en omsetningsvekst fra 12 prosent i 2019, til 22 prosent i fjor. Vi hadde en meget sterk avslutning på året, mye takket være alle endringen vi implementerte.
NXT tilbyr nå flere produkter og tjenester, blant annet et eget konsulentselskap og en digital performance avdeling. Byrået har flere store prosjekter med nye og eksisterende kunder som starter opp igjen etter ferien.
– Den gode veksten som begynte i fjor høst, har fortsatt inn i 2021. Og allerede nå har vi passert fjorårets omsetning som var 33 millioner kroner. Det er vi godt fornøyd med.
Byrået har en baseline på 20 personer, og selv om de tilbyr flere tjenester, er det ikke en ambisjon å ekspandere med mange ansatte.
– Vi har fortsatt vekstambisjoner, men vi har ikke som mål å bli størst målt i antall ansatte. Vi skal klare å forvalte byråets strategi med denne størrelsen, noe vi klarer bra fordi vi har tilgang til det vi kaller «partner and friends», som bidrar til å gjøre oss skalerbare og fleksible med tanke på prosjekter og oppdrag vi har, og de som kommer i fremtiden.
Partner and Friends er en partnermiks som tas i bruk hvis de ikke innehar riktig kompetanse inhouse og dekker et behov hvis det rett og slett er for mange oppdrag. På denne måten kan NXT ha et dypere og bredrere omfang, og denne tjenesten endrer ikke på kvalitet eller rettighetene med hensyn til kunden eller leveransen.
Trenger miksen av nyutdannede og erfarne
I likhet med mange byråer, ser NXT behovet for å ansette og skalere opp med flere folk i løpet av året. Og byråleder Johnsen stiller seg positiv til å ha en god blanding av nyutdannede talenter og erfarne ansatte.
– Vi har nærmest hatt en tradisjon for å finne talenter og nyutdannede. De nye krever ofte en del oppfølging, men til gjengjeld er de uredde og kommer inn med helt nye innfallsvinkler. Jeg tror en blanding av nye og sterkt erfarne er viktig i byråer, en viktig miks vi vil fortsette med.
Byrået flyttet inn i nye lokaler i Mesh-bygget på Youngstorget i Oslo i januar. Herfra skal de fortsette den positive veksten.
– Nå skal vi fortsette i det gode drivet vi har hatt siden høsten 2020. Fortsette å utfordre oss selv og kjøre på videre.