Henrik Sandberg og Kristin Vetleseter på scenen.

– Det sitter mange arbeidsgivere her. Det ligger et ansvar på dere også

Arbeidsmarkedet og hva bedriftene er ute etter når de skal ansette folk var noe av det som ble diskutert på Kommunikasjonsforeningens jubileumsseminar.

Publisert

(Trekanten, Oslo): Erlend Skaug Ingebrigtsen fra Kommunikasjonsforeningen innledet seansen med å stille paneldeltakerne ett spørsmål:

– Hvis du skal peke ut én egenskap som jobbsøkere innenfor kommunikasjon må ha i dag. Hva er det?, spurte Ingebrigtsen.

Henrik Sandberg, daglig leder i Teft, brukte noen sekunder på å svare.

– Jeg har fått det spørsmålet før, og det er vanskelig å si, sa han.

Flere krav

Sandberg mener det avhenger helt av hvilken rolle man skal ansette noen i, og hva man er på jakt etter.

– Men én egenskap som er bra å ta med seg handler om å være ekte og ærlig. I de prosessene vi håndterer, så kommer de søkerne godt ut. Er du tydelig på hva du kan bidra med, har du et godt utgangspunkt, sa Sandberg.

Kristin Vetleseter, direktør for kommunikasjon og merkevare i Fremtind Forsikring, var tredje person på scenen.

Hun rettet budskapet mot arbeidsgiverne.

– Det sitter mange arbeidsgivere her i salen. Det ligger et ansvar på dere også. Vi må tydeliggjøre hva vi vil ha og er ute etter, sa hun.

Dette sa Sandberg seg enig i.

– Hva er målsettingen med den ansettelsen du skal gjøre? Mange arbeidsgivere mislykkes med å være tydelig på det, la han til.

Sosiale medier, KI og språk

Vetleseter hadde også flere tanker om hva de helst ser etter når de ansetter folk. Mye handler om å skille seg ut i arbeidsmarkedet og blant andre søkere, ifølge henne.

– Språkkompetanse er veldig viktig. Jeg ansatte en språkspesialist for noen få år siden, og jeg skulle ønske jeg kunne klone henne. Jeg ønsker meg en til i den rollen. Også har jeg en sosiale medier-sjef og en trainee som også jobber med sosiale medier. Det er viktige egenskaper som jeg opplever som nyttige, sa Vetleseter.

Mot slutten fikk de også et spørsmål fra salen som omhandlet studenter, og hva de bør gjøre for å bli attraktive for arbeidsgiverne.

– Hold på med ting ved siden av studiene. Ha prosjekter og vis at du er engasjert i faget, sa Sandberg.

– Ta sommerjobber som intern i virksomheter. Da får du vist deg fram, og du får kjenne på hvordan det faktisk er å jobbe i en kommunikasjonsavdeling, la Vetleseter til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS