Byråtoppene forteller: Dette kreves for å få jobb hos oss
Til høsten er det mange som vurderer nye karrieremuligheter, og i den anledning har vi snakket med ulike ledere i kommunikasjonsbransjen om hva som kreves for å få jobb hos dem.
I Morgenstern har de behov for fagspesialister fremfor personer med bred «allround»-kompetanse. Byråerfaring er en fordel, med unntak for nyutdannede.
Byråleder Camilla Kim Kielland sier at hvilken skole og grader man har tatt ikke er avgjørende, så lenge yrkeserfaringen er relevant.
– Vi er et byrå med ganske spesifikke roller, som designere, prosjektledere, produsenter, strategiske rådgivere og kreatører med spesialisering i tekst eller AD. Innenfor hvert fagområde, leter vi alltid etter de aller beste, eller de som har ambisjoner og lyst til å være på et lag med de aller beste.
Personlige egenskaper som høy arbeidsmoral, pålitelighet og forståelsen for at byråarbeid ofte ikke er en 9-16-jobb er også viktige.
– Å jobbe i byrå er på mange måter en livsstil, der man som en god soldat heller hviler når man kan.
Personlig er Kielland svak for løsningsorienterte «ja»-mennesker som trives i høyt tempo, uforutsigbare situasjoner, og som kan håndtere tidspress.
– Dersom du ikke leverer det du skal til avtalt tid, går det direkte utover både kunder og kolleger, forklarer hun.
Kielland gir også råd til unge søkere:
– Sett deg godt inn i byrået eller selskapet du søker til, hva de står for, hvilke kunder de har, og skreddersy søknaden din deretter. Vær tydelig på hvorfor du har lyst til å jobbe akkurat der.
– Vi etterstreber å lage kommunikasjon som står ut i mengden av intetsigende støy, så forsøk å gjøre det samme. Vær gjerne kreativ i måten du presenterer deg på, men ikke så mye at du glemmer å være relevant. Legg gjerne ved lenke til portefølje, arbeidsprøver og referanser som «bevis» på at det er samsvar mellom ord og handling.
Kielland beskriver arbeidsmarkedet i bransjen som litt trått for øyeblikket, med høy grad av uforutsigbarhet, men hun har tro på at situasjonen vil bedre seg utover året og inn i 2025.
– For Morgensterns del har vi allerede gjort en rekke nye rekrutteringer i 2024, så vi har ingen umiddelbare planer om å ansette flere. Men det kan endre seg, og plutselig skal noen erstattes, og gode søkere og samtaler kan alltids få uttelling på et senere tidspunkt, avslutter Kielland.
– Øker sjansene betydelig
I WAL søker de kandidater som er ekte og genuine, med store ambisjoner og noe unikt ved seg. Byråleder Herman Mueller Stormyr sier at dette er viktig for å skape et spennende arbeidsmiljø.
– Når det kommer til faget så ser vi etter folk som har fått til ekstraordinære ting og som er sultne på utvikling. Klartenkte folk som vil dytte faget videre.
For unge og uerfarne søkere anbefaler Stormyr å være proaktive.
– Jeg opplever allerede at de som er mest interessert og dedikert finner smarte veier inn, sier han.
Dette kan innebære å sende inn åpne søknader, vise frem arbeid man har gjort, eller delta i konkurranser som kan gi synlighet og bygge et navn for seg selv.
– Vi har også flere praksis-programmer som man kan søke seg inn på i studietiden som øker sjansene for jobb hos oss betydelig.
Stormyr påpeker at en kombinasjon av utdanning og erfaring er ideelt, men at prestasjoner og erfaring utenom studiene kan kompensere for manglende utdanning.
WAL får et jevnt trykk av søknader, kanskje mer enn før. Byrålederen er usikker på om dette skyldes en styrking av WALs posisjon eller endringer i arbeidsmarkedet generelt.
– Har dere planer om å søke etter nye medarbeidere i nærmeste framtid?
– Vi kommer til å styrke oss innen UX/UI og AI det kommende året, avslutter Stormyr.
– Skaff deg erfaring
i Zynk legger de stor vekt på erfaring fra organisasjonslivet og/eller politikk hos kandidater som søker jobb.
Ifølge daglig leder og partner Guri Størvold, er det nødvendig at man er vant til å jobbe selvstendig og ta betydelig ansvar.
De ser etter personer som liker og tåler stor variasjon i arbeidsoppgaver og mengde, og som er vant til å levere i tide med kvalitetssikrede resultater - også når oppgavene ikke er de som får hjertet til å banke.
– Vi rekrutterer folk som er bedre på å lytte enn å prate og som selv ikke har behov for å stå på scenen å få æren for resultatene som skapes, siden æren er det kundene selv som skal ha, forklarer Størvold.
Siden alle unge har god utdanning, så er det andre ting som skal til for å bli lagt merke til.
– Så ikke bruk studietiden bare på å studere! Skaff deg erfaring gjennom deltidsjobb eller ved å engasjere deg i organisasjoner eller frivillig arbeid.
Når Størvold leser CV-er, ser hun etter personer som har jobbet eller drevet med organisasjonsarbeid ved siden av studiene. Jo mer - jo bedre, egentlig.
– Det viser at man klarer å ha mange baller i lufta samtidig. Å ha gjennomført førstegangstjenesten gir også plusspoeng. Det er fint å vise frem at man har spesielle hobbyer eller har en bakgrunn eller erfaringer som skiller seg litt ut. Tror de fleste som leser mange CV-er, som meg selv, lettere blir interessert når personen har ferdigheter eller erfaringer som få andre har.
I Zynk ønsker de primært personer som har noe erfaring fra abreidslivet, og aller helst som konsulent eller i konsulentlignende roller.
– Da vet vi at de forstår hva konsulentlivet innebærer. Men vi har også rekruttert talenter som kommer rett fra utdanning. Men nesten uten unntak har de hatt jobb og tillitsverv ved siden av studiene.
Det kan se ut som det er tøffere for unge med lite erfaring å få jobb nå. Men for erfarne rådgivere på seniornivå som skal jobbe med strategisk rådgivning er markedet minst like bra som før, sier Størvold og avslutter:
– Vi har planer om å ansette flere i løpet av høsten.
– Mange søkere er ikke gode nok
I Apeland vurderes ferdigheter og erfaringer selvsagt nøye, men personlige egenskaper og motivasjon veier minst like tungt.
– Utdanning er bra, men det betyr mindre enn erfaring og personlige egenskaper. Generelt er det viktig å være nysgjerrig, samfunnsinteressert, kvalitetsbevisst og god i norsk, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland.
Kommunikasjonsbyrået legger stor vekt på mangfold og søker ikke etter én spesiell type bakgrunn. Målet er å samle et lag med dyktige personer som har variert bakgrunn og kompetanse.
– Hvilke råd har dere til unge og uerfarne søkere?
– Lær deg å skrive godt! Det er mange søkere som ikke er gode nok. Hvis du vil jobbe innen kommunikasjon er det også bra å ha noe journalisterfaring, så prøv å få deg det.
For å skille seg ut i søknadsprosessen, råder Apeland søkere til å skrive en god søknad.
– Du bør ikke bare fortelle hva du har gjort, men også hva du ønsker å gjøre. Lag en ryddig CV som forteller om hele deg, ikke bare studier og jobb.
Apeland sitt inntrykk er at det for tiden er vanskelig å få jobb i byrå.
– Vi har planer om å ansette noen i høst, men det er ikke sikkert vi lyser ut stillinger. Vi får mange henvendelser fra folk som vil jobbe hos oss, og det er ofte slik vi finner nye kolleger, avslutter han.