Julepraten 2022:
Dette må Esben alltid gjøre for at det skal bli ordentlig jul
Også er han usikker om hodet eller kroppen vinner nyttårsforsettet.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Esben Tuman, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Julen er sakte tid for oss. Foruten å være sammen med familie og venner, gjør vi så lite som mulig. Vi pleier å få til en tur i kirken på julaften, først da er det ordentlig jul. Og så gleder vi oss til å ha besøk av både min og min kones familie på julekvelden.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Det er ribbe, ja. Ikke så originalt, men en veldig god tradisjon. Tror jeg er en litt slitsom kunde, siden jeg vil ha en ribbe med både mye kjøtt og nok, men ikke for mye, fett.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Alle som er glade i musikk bør skynde seg å høre på en utgave av NRKs Hovedscenen før den blir utilgjengelig, nemlig programmet med Quincy Jones Orchestra sin konsert i Paris med musikk fra Off the Wall, Thriller og Bad. Human Nature med trompetisten Ibrahim Maalouf gir gåsehud, hver gang. Husk å koble stereoanlegget til TV-en!
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Jobbmessig var det å feire Norwegians 20-årsjubileum. Etter alt vi har vært gjennom, var det en opplevelse som gjorde inntrykk. Ellers kom jeg meg omsider tilbake til Bangkok etter pandemien. Der har jeg bodd tidligere, og en del av hjertet mitt alltid vil være i den byen.
– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?
– Jeg er egentlig glad for at jeg ikke umiddelbart kommer på tre moteord, og håper det er et tegn på at vi ikke misbruker dem på jobben selv. Men «narrativ» er en god kandidat til å toppe listen. Og «reise» i alle overførte betydninger må vi også være ferdige med nå. Neste år håper jeg at kommunikasjonsbransjen vil bruke flere ord og uttrykk fra andre fagdisipliner, for at vi på den måten kan vise at vi forstår og er relevante for de som er viktige for oss.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?
– Jeg tenker at behovet for å ha kunnskap om mer enn det rent kommunikasjonsfaglige vil fortsette å øke. Det gjelder både kunnskap om det forretningsmessige i bransjen eller virksomheten vi jobber i, og det gjelder forståelse for hvordan organisasjonene våre påvirker eller blir påvirket av andre.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Hodet mitt sier at det er å øke kvaliteten på egen fritid, mens kroppen min sier at det burde være å trene mer. Så får vi se hvem som vinner!