– Kommer saker i media som vi ser er solgt inn av et PR-byrå
Kari Elisabeth Kaski (SV) sier det er mulig å gjenkjenne avisartikler der et PR-byrå står bak.
Forrige uke var SV-politiker Kari Elisabeth Kaski gjest i podkasten Tut & Mediekjør.
Her snakket hun om politisk rådgivning, kommunikasjon og innsalg til redaktørstyrte medier.
Kaski, som er finanspolitisk talsperson i SVs stortingsgruppe, mener debatten om politisk kommunikasjon og innkjøp av tjenester utenfor partiene har flere sider.
– Er det noen prinsipiell forskjell på å ansette informasjonsrådgivere og det å kjøpe inn utenfra?, spurte programleder Svein Tore Bergestuen, som selv jobber i PR-byrået Sannum & Bergestuen.
–Jeg mener dette er mangefasettert. Hvis man har en virksomhet der man hyrer inn et PR-byrå for å fylle en oppgave der man selv ikke har behov eller råd til å ansette noen, er det helt legitimt. Men jeg mener det blir mer grumsete når pengesterke og dyre byråer lager en full påvirkningsstrategi. Vi ser også hvilke saker i media som er solgt inn av et PR-byrå, svarte Kaski.
Hun har vært stortingsrepresentant siden 2017, og hadde selv solgt seg inn som gjest i podkasten.
Da Bergestuens makker, Eva Sannum, spurte hvordan hun kunne gjenkjenne dette i sakene, svarte Kaski følgende:
– Det er måten det er satt opp på. Og det er viktig å være bevisst rundt det. Dersom det ikke kommer fram i en sak at noen med interesser har bidratt til at den kommer på, er det problematisk.
De tre diskuterte videre mulighetene for å innføre et lobbyregister på Stortinget, noe alle var positive til. Forslaget har tidligere blitt behandlet, men flertallet av de folkevalgte politikerne stemte mot.