Facebook gir opp satsingen sin på Instant Articles.

Slutt for Facebook Instant Articles

Instant Articles skulle revolusjonere nyheter i sosiale medier da de ble lansert i 2015. Med Dagbladet i spissen, satset flere norske mediehus på det nye formatet. Nå legges Instant Articles ned fordi nyheter ikke lenger er prioritert hos Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Resultatene er gode nok til at vi fortsetter utover denne «tidlige testen», sa Allers digitalredaktør Jan Thoresen til Medier24 i april 2016. Facebook åpnet da Instant Articles for alle, men Dagbladet hadde allerede testet formatet i flere måneder.

Med Instant Articles skulle nyhetsartikler bli med mobilvennlige. De lastet ti ganger raskere enn vanlige nettsider, hadde et lesevennlig design og skulle gi mediehusene sårt tiltrengte annonseinntekter fra Facebook.

Også Teknisk Ukeblad og Nettavisen var tidlig ute med å publisere på Instant Articles, og de fleste store mediehusene fulgte etter. Det norske selskapet Dekode laget en plugin til Wordpress som gjorde det enkelt for hvem som helst å bruke formatet.

Gresset viste seg imidlertid å ikke være så mye grønnere på den andre siden, og allerede etter et år varslet flere mediehus at de ville droppe Instant Articles.

– Vi så en liten effekt, men den ble ikke så stor som vi og andre mediehus trodde, sa Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for forretningsutvikling og innovasjon i Nettavisen, til Medier24 i juni 2017.

Også Facebook tonet etter hvert ned satsingen på Instant articles, men fortsatte å investere i journalistikk. Facebook Journalism Project ga journalister både verktøy og ren pengestøtte for å fremme god journalistikk, og med Facebook News fikk nyheter en egen fane i Facebook-appen.

Tidligere i år kom imidlertid nyheten om at Meta, som eier Facebook, ikke lenger vil satse på nyheter. De annonserte at de ville legge ned nyhetsbrev-plattformen Bulletin, og stoppet utbetalingene av støtte til amerikanske nyhetsmedier.

- Mindre enn 3 prosent av det brukerne ser i feeden er lenker til nyheter. Som vi har sagt tidligere, har det liten hensikt å investere i områder som brukerne ikke er interessert i, sa en talsperson for Meta til Axios tidligere i år.

Også Google har droppet sin satsing på mobilvennlige artikler, Accelerated Mobile Pages (AMP). I midten av april 2023 er det altså slutt for Instant Articles.

Powered by Labrador CMS