
Olav i Widerøe gikk viralt på TikTok: – Vet ikke hvorfor det slo an sånn
Videoen til flytekniker Olav Nilsen Bjormyr har fått flere hundre tusen visninger.
Videoen der Bjormyr etterligner en velkjent reklame for bilprodusenten Bentley ble publisert på TikTok 11. februar.
Nå har den passert 300 000 visninger bare på TikTok. Den er også delt på Facebook.
– Jeg ble veldig overrasket. Jeg hadde aldri trodd at den ville få sånn respons, sier Bjormyr til KOM24.
– Jeg vet ikke hvorfor den slo an sånn. Men det er vel kanskje ikke så ofte at man gjør sånt med fly. Tidligere har det vært mer biler og andre kjøretøy, legger han til.
Ble spurt
I videoen viser flyteknikeren seerne rundt i et «Dash-8»-fly, og vi får til og med være med inn i cockpiten.
Over 22 500 har likt videoen på TikTok, og flere har lagt igjen hyggelige kommentarer
@flywideroe Bentley eller Dash 8? :thinking_face: #widerøe #wideroe #dash8 #airplane #aircraft ♬ original sound - Widerøe
– Vi ble spurt av lederen vår om vi kunne lage noen sånne små videoer, og så gikk det noen uker før vi begynte å snakke om den Bentley-reklamen. Det er jo en gammel trend, men vi hadde den friskt i minne. Så vi ville gjerne blåse liv i den, sier Bjormyr.
De hadde sett andre som tullet med samme reklame tidligere, og hentet inspirasjon derfra.
Men ikke alle flyteknikere er like vant med å være foran kamera.
– Ingen av oss som ble spurt er så veldig glad i å bli fotografert eller filmet. Men vi tok utfordringen, og ville prøve å lage noe humoristisk, som samtidig kunne gi folk et innblikk i arbeidshverdagen vår.
Og selv om mange har et forhold til Widerøe som flyselskap, er hverdagen til de ansatte noe de fleste kjenner lite til.
– Folk vet gjerne lite om den flytekniske siden av selskapet. Så det er fint å gi et innblikk «behind the scenes» på denne måten.
Planlegger flere
25-åringen forsikrer om at det vil komme mer. Men det er en travel hverdag, så litt tid vil nok gå mellom oppdateringene.
– Nå er det full aktivitet, så vi får i perioder liten tid til å lage videoer. Men vi har fått signaler om at det er ønskelig at vi lager flere.
Avisa Nordland omtalte saken først. For Bjormyr er det uvant å se seg selv i avisen.
– Jeg har aldri vært i noen avis noen gang. Når man ser sitt eget fjes hver gang man går inn på Facebook eller TikTok, kan man nesten bli litt lei. Jeg vet ikke hva jeg skal si, det er ikke noe jeg er vant til, sier Bjormyr og ler.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no