Posten og POL har kontrakt fram til sommeren: – Vi kommer til å kjempe med nebb og klør
Posten er en drømmekunde for POL: – De er modige og tør å stå i det, uansett om det blåser rundt dem, sier Marius Eriksen.
– Skal man virkelig oppnå noe med reklame og kommunikasjon, kan det ikke bare gli gjennom uten tyggemotstand, sier Marius Eriksen i POL, til KOM24.
Han er partner, strategisk rådgiver og kundeansvarlig for Posten, og siden sommeren har kreatør-teamet som jobber med Posten, tenkt julefilm.
Forrige søndag fikk vi endelig se resultatet av jobben i Postens nyeste julefilm «Father Christmas and Mother Earth». En film Eriksen sier man må se noen ganger før man ordentlig forstår alle budskapene.
– Vi ønsket ikke å bare fortelle en historie om klima, miljø og bærekraft rett frem, men heller etterlate rom for ettertanke og diskusjon. Det er bare bra at folk må tenke seg litt om, for da er sjansen større for å skape engasjement.
Ikke alltid en dans på roser
Årets film er en kjærlighetshistorie om klimakampen som spiller på mellommenneskelige følelser mellom moder jord som symboliserer klimaet og nissefar som viser forbruket.
– Det finnes alltid tusen mulige innfallsvinkler på et slikt tema, men kreatørene falt på valget om å overlevere årets fortelling som en kjærlighetshistorie. For vi vet at forhold ikke alltid er en dans på roser – og slik er også forholdet vårt til klima og forbruk. Vi har både opp- og nedturer, vi er glad i hverandre, krangler, men allikevel avhengig av å ta vare på hverandre.
I 2019 innledet POL julehistorien med å portrettere postbudet som faren til Jesus, og deretter møtte vi den gretne og utdaterte julenissen som ikke var åpen for noen form for endring. Og i fjor ble en hel verden rørt av Harry og nissen og bevisstgjøring om 50 års markeringen for avkriminalisering av homofili i Norge.
Alle filmene har gjort seg bemerket og årets film er ikke noe unntak.
– Vi la nok et ekstra godt grunnlag i fjor, sier markedsdirektør i Posten, Monica Solberg til KOM24.
Father Christmas and Mother Earth har allerede blitt omtalt i flere titalls medier rundt hele verden, blant annet AdWeek, Adage og The Stable, og snakkes om i ulike sosiale medier.
– Vi merker at folk og medier, ikke bare i Norge, har en forventning til julefilmene våre. Dette var et ønske og noe vi diskuterte tilbake i 2019.
Suksess man drømmer om
Den første POL-filmen som plasserte Posten skikkelig på reklame-kartet var med filmen «In Those Days». Solberg forklarer at Posten hadde en ambisjon om å bli det selskapet i Norge, som er kjent for sine julekampanjer.
– Vi kjenner jo godt til John Lewis sine julekampanjer, og mange er nysgjerrige på hva som kommer fra dem fra år til år. Vi ville bli den bedriften i Norge som skapte de samme forventingene her. Det oppnådde vi faktisk ganske raskt, men fjoråret er jo i en klasse for seg selv. «When Harry met Santa» tror jeg er en type suksess en markedsfører bare kan drømme om å oppleve én gang i løpet av karrieren. Vi hadde en god historie med et vel så viktig budskap som i år, men likevel er det mye som skal klaffe for at det skal gå viralt.
Det er ingen forventning om at bønnen til Moder jord skal ut på akkurat den samme reisen som Harry og julenissen.
– Tanken i år, som tidligere år, var fortsatt å finne en god idé som er relevant for Posten og Postens målgruppe, og som har potensiale til å skape engasjement. Også må selvfølgelig historien være godt forankret i henhold til vår strategi og våre tjenester.
Solberg tror heller ikke at det er negativt at man må se filmen flere ganger for å fange opp alle budskapene.
– Det er ikke sikkert man får med seg alt den første gangen. For eksempel at brevet er skrevet til jordkloden, og ikke er til nissemor – det er viktig å få med seg. Men det kan kanskje bli en samtalestarter og forhåpentligvis bidra til større fokus på klima og en mer bevisst holdning til forbruket vårt.
Skal kjempe med nebb og klør
I tradisjon tro var det en skrekkblandet fryd å spore, både hos Posten og POL da filmen ble sluppet.
– Den følelsen kommer vi ikke foruten, for dette er arbeid vi har holdt med på en stund. Og vi vet jo aldri helt hva folk synes, sier Eriksen ærlig.
– Men vi har alltid troen på at vi treffer med budskapet og at det fortsatt er aktuelt i november. I år hadde vi ikke et jubileum eller en markering å henge ideen på, men timet det godt opp mot klimatoppmøtet i Egypt.
Til sommeren ender kontrakten med POL, og Posten plikter å avholde en ny anbudsrunde. Dette kan potensielt være den siste julefilmen fra byrået på noen år.
– Vi hviler aldri lenge på laurbærene, og vi vet at vi alltid må strekke oss mot nye høyder. Og det synes jeg årets film viser. Personlig synes jeg dette er den fineste filmen med et tema som burde berøre alle. Jeg er godt fornøyd med progresjonen vi har hatt de siste årene.
Han kaller Posten en drømmekunde.
– De er modige og tør å stå i det, uansett om det blåser rundt dem. Posten er en kunde vi kommer til å kjempe for med nebb og klør.
Og legger til at 2021-filmen har vært et eventyr.
– Det er alltid gøy å lage kommunikasjon som betyr noe og skaper noe mer enn bare en fin reklame. Og i byråsammenheng er det ikke mange kampanjer i karrieren som kan oppnå det Harry og Santa har gjort. Det er et godt klapp på skuldra.