Mads Dokka Blybakken er pressesjef og leder for samfunnskommunikasjon i foodora Norge
Mads Dokka Blybakken er pressesjef og leder for samfunnskommunikasjon i foodora Norge

Mads Dokka Blybakken skal bygge opp foodoras nye avdeling for myndighetskontakt i Europa

– Vi må kartlegge hvilke prosesser som foregår og unngå blindsoner.

Publisert

– Jeg ser på dette som en anerkjennelse av at vi har gjort en del politisk arbeid og vært aktive i Norge. 

Det sier Mads Dokka Blybakken til KOM24.

Fram til nå har han vært kommunikasjonssjef i foodora Norge, men nå skal han i tillegg til det bli ny Head of Public Affairs Nordics, og være med å bygge opp en avdeling for myndighetskontakt i Europa. 

– Jeg skal sikre møtet mellom plattformodellen og den nordiske modellen, sier han.

– Må unngå blindsoner

Det betyr med andre ord at Dokka Blybakken og avdelingen han skal jobbe på, skal tilpasse det man kaller for nye forretningsmodeller med den samfunnsmodellen man har i Norden.

Den nordiske modellen er der man har et organisert arbeidsliv og i plattformmodellen er det mange selvstendige oppdragstakere.

Foodoras lobbyavdeling kommer til å bestå av tre ansatte. Dokka Blybakken skal dekke de fire nordiske landene, en annen skal dekke de fire andre landene selskapet er aktive i og sistemann kommer til å være en kontaktperson for hovedkontoret. 

Foodora er eid av Delivery Hero, som har sin egen avdeling for myndighetskontakt, men dette er første gangen foodora selv bygger opp en slik avdeling.

Dokka Blybakken sier at jobben hans nå først og fremst kommer til å bli kjent med de ulike markedene og sette seg inn i forskjellene i forretningskultur, politiske prosesser og politisk sammensetning. 

– Vi må kartlegge hvilke prosesser som foregår og unngå blindsoner. Vi må vite hvilke politiske prosesser foregår før de treffer oss, så vi kan være med og gi høringsinnspill, sier han.

Han understreker at han ikke skal gjøre jobben aleine, men i tett samarbeid med de ulike landene. 

– Noe av det første jeg kommer til å gjøre er å finne ut hvordan jeg kan være en ressurs for de lokalt ansatte. Om jeg kommer med en ovenfra og ned tilnærming og tvinge dem til å gjøre noe, får vi lite gjort. Men ved å finne ut hvordan jeg kan bistå og jobbe sammen, tror jeg vi når langt, sier han.

Det er i Sverige foodora er klart størst i Norden. I 2022 omsatte man for 750 millioner kroner i Norge, mot hele fem milliarder kroner i Sverige.

Likevel ansetter man altså en nordmann til å lede lobbyarbeidet. 

– Gøy og spennende

Det var i november han ble kontaktet om jobben.

– Det er veldig gøy og veldig spennende. Når jeg ser bakgrunnen til de jeg skal jobbe med, må jeg jobbe med imposter syndromet mitt og tro at det er en grunn til at de vil ha meg, sier han og forteller at kollegaene hans har erfaring fra EU-parlamentet, Airbus og Amazon.

Han sier han ser fram til å komme i gang.

– Så langt i karrieren har jeg hjulpet internasjonale bedrifter med å forstå norsk politikk, nå skal jeg forstå internasjonal politikk og jobbe mer med EU. Det blir en læringskurve, men det blir gøy, sier han. 

Powered by Labrador CMS