Mads Hansen til KOM24 om influensere: – Det er dette de lever av - det er klart de skal kunne reglene
VGTV-profilen er ikke overrasket over at flere norske influensere har blitt tatt for mangelfull reklamemerking.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mandag skrev TV 2 at 50 influensene og 35 annonsører har fått en advarsel fra Forbrukertilsynet - i form av et orienteringsbrev. Dette som følge av mangelfull reklamemerking, og da spesielt liten skriftstørrelse, at den går i ett med bakgrunnen, plassering helt ute i kant eller at den havner bak standardtekst eller funksjonsknapper blir trukket fram.
– Akkurat dette skrev jeg om i boken min. Blant annet om hvor utrolig dårlig og mangelfull denne merkingen er, sier Mads Hansen til KOM24.
I september i fjor ga han ut boken «Min instastory», en slags håndbok i Instagram med beretninger, do´s og dont´s og mangelfull eller feilmerking av annonser.
– Slik at de som klager over at det er så vanskelig å få meg seg alle reglene, så var i hvert fall dette helt likt for over ett år siden. Jeg synes det er en dårlig unnskyldning, for dette er faktisk en del av jobben deres, og da skal du selvsagt kjenne regelverket til fingerspissene. Influensere er en million-bedrift, det er dette de lever av - det er derfor helt klart at de skal kunne reglene.
Kan takke seg selv
Hansen er kjent for å bruke sosiale medier aktivt, og mandag var ikke et unntak - da postet han sitt ydmyke innspill til Forbrukertilsynet.
– «Hvis dere ønsker at reglene skal følges bør det å bryte dem føre til faktiske sanksjoner, og ikke bare advarsler.», la han ut i sin Insta-story, og spør:
– I hvilke andre bransjer kan man slippe unna ved å skylde på at man ikke kjenner godt nok til regelverket?
– Det er ingen målsetting for Forbrukertilsynet å fatte flest mulige vedtak. Det viktigste er at annonsørene og påvirkerne overholder lovverket, og sørger for at forbrukerne vet når de blir eksponert for reklame. Problemstillingen med manglende merking eller dårlig merket reklame er selvsagt ikke ny. Vi er likevel overrasket over at det står såpass dårlig til blant enkelte. Brevet vi har sendt ut gir god veiledning om når merkingen vil være utydelig, og vi forventer at aktørene forholder seg til dette fremover, skriver seksjonssjef i Forbrukertilsynet, Nina Elise Dietzels i en e-post til KOM24.
– Jeg forstår at målet deres ikke er å skrive flest mulig bøter, men det er det som får folk til å slutte. Det er som barneoppdragelse - det hjelper ikke å si at de ikke får lov, hvis det ikke får konsekvenser, sier Hansen.
Som nevnt har Forbrukertilsynet sendt ut orienteringsbrev til de det gjelder. Hansen mener denne passive holdningen fra tilsynets side, gjør det veldig lett å bryte reglene.
– Hvis jeg kunne måkt på gassen og kjørt i 200 km/t på veien, og kun fått et orienteringsbrev hver gang jeg hadde kjørt fort fort, ja da sier det seg selv at det ikke hadde gjort stor forskjell. Hadde vi hatt den samme ordningen ville man først fått et brev, deretter en bot - men med mulighet til å bryte reglene helt fram til man blir tatt.
Han mener de kan takke seg selv.
– Jeg synes det er merkelig at de kun får et brev i posten når de helt soleklart bryter reglene. Det er helt tullete å ikke sanksjonere. Jeg vet ikke om noen andre bransjer hvor du helt tydelig kan bryte lover og regler, og kun ende opp med et brev i posten.
På ingen måte overraskende
Han reagerer også på Dietzels uttalelse til Tv 2 mandag:
«Vi syns det er overraskende at merkingen er såpass dårlig. Vi ser jo at innleggene er forsøkt merket, men det fremgår ikke på en tydelig måte. Da mister merkingen hele sin funksjon.»
– Det er på ingen måte overraskende - dette har foregått i mange år. Når regelbrudd ikke får noen konsekvenser, så er det rart å forvente at dette ikke skal skje. Hadde de slått ned på dette fra starten, hadde det sikkert vært slutt på dette nå.
Hele 35 annonsører har fått en advarsel, og listen har flere store merkenavn, som alle har fått frist fram til fredag for å bekrefte at de vil følge markedsføringsloven. Gjør de ikke dette, står de i fare for å få økonomiske sanksjoner.
– Vi har et relativt ferskt vedtak fra Markedsrådet, som tydeliggjør annonsørenes ansvar når de tar i bruk påvirkere. Nå følger vi opp standpunktene fra dette vedtaket og går bredt ut med informasjon, men en klar forventning om tydeligere merking fremover, skriver Dietzel.
Ripe i lakken
Summen på disse sanksjonene varierer, men tilsynet viser til et eksempel fra en tidligere sak med tvangsmulkt med 20,000 kroner per innlegg som er feilmerket eller har mangelfull merking.
– Jeg har ingen klar mening om det er for mye eller for lite. Men jeg antar at dette for de store bedriftene, kun er å regne som en liten ripe i lakken.
Dietzel svarer at de registrerer at mange etterlyser gebyrer for lovbrudd.
– Når det gjelder reklameinnlegg som ikke er tydelig merket, så er det forbudsvedtak med tvangsmulkt som er den aktuelle reaksjonen i dag. Det innebærer at Forbrukertilsynet fatter et vedtak der vi forbyr praksisen, og dersom praksisen fortsetter eller gjentar seg på et senere tidspunkt, så utløses tvangsmulkten. Barne- og familiedepartementet jobber for øyeblikket med endringer i markedsføringsloven, hvor det blant annet er foreslått en justering slik at Forbrukertilsynet kan ilegge overtredelsesgebyr for denne typen lovbrudd. Det betyr at annonsørene og påvirkere kan risikere enda strengere reaksjoner for skjult reklame fra og med neste år, avslutter Dietzel.