Delte sine beste tips for å selge saker inn til pressen
– En må dra fram det som virkelig svinger.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(LYSAKER): – innsalget, altså overskrift og ingress, må ha dekning i saken. Men det må ikke dekke hele saken.
Det sier Nina Kristiansen, journalist og tidligere redaktør i forskning.no.
Onsdag var hun på Forskningskommunikasjonsdagene for å gi tips til de flere hundre forskningskommunikatørene som var på plass i salen i Forskningsrådets lokaler på Lysaker om hvordan de best mulig kan selge inn saker til pressen.
Og stikkordet for det hele var tabloid.
Temaet for seansen var om man noen gang kan bli for tabloid og svaret var et rungende nei.
Kristiansen pekte samtidig på at man må ikke selge saken inn på feil premiss, at man må ha dekning i saken, og ikke dra saken for langt.
– Man kan ikke vinkle på at en ny bok kommer, som dere prøver på mange ganger. Det kommer mange bøker, peker hun på.
Hun viser til hvordan hun gjorde det i sommer da det kom ut en bok om sanger under andre verdenskrig. Der vinklet hun saken hardt under tittelen Sangen fra en dødsdømt 18-åring: «O kjære mor, kun fire timer har jeg igjen på denne jord»
– Da tok jeg en liten historie fra boka, da har jeg dekning i saken, peker hun på.
– En må dra fram det som virkelig svinger, legger hun til.
Forskning.no eies av Foreningen for drift av forskning.no, som drives på non-profit basis. I foreningen er 80 norske forskningsinstitusjoner medlemmer.
Nettsiden består av både egenproduserte saker og innsendt stoff fra medlemmene.
– Redaksjonens saker er litt mer lest, for vi drar på mer enn medlemssakene. Vi går litt lenger enn deres saker. Jeg vil anbefale å finne fram de spenstige, gøyale og fineste poengene og dra de opp i tittelen, sier hun.
Hun avviser premisset om at man kan bli for tabloide, rett og slett for man jobber med det mest seriøse i verden.
– Men vi kan gå for langt. Vi må ha dekning for overskrift og innhold. Løsningen er spenstige titler med dekning i saken, sier hun.
Også illustratør og forfatter Martin Aas var med og han var svært tydelig på at bare fordi noe er viktig trenger det ikke å være kjedelig.
Han dro fram fem fallgruver ved tabloidisering.
– Den første feilen er åpenbar og det er å tabloidisere for mye. Man kan forenkle noe så det blir direkte feil. Den andre faren ved å tabloidisere for mye er at seeren din hopper rett opp på selvtillit og tror de kan alt, sier han.
Samtidig peker han på at det er farlig å tabloidisere for lite. Et tredje punkt er falsk balanse, noe som må unngås og et fjerde punkt er Science by press conference, som han mener det han kaller for «main stream media» svikter i.
– Konseptet er når du har gjort mye fantastisk dårlig forskning så vil ikke andre forserer eller seriøse forskningsmagasiner skrive om det. Men man kan da ha pressekonferanse for «main stream media» og få de til å skrive om det, sier han og peker på at det er farlig å bare basere seg på pressekonferanser.
Et siste tips fra han er å gå til grunnkildene.
– Ikke stol på andre medier, gå til grunnkilder. Man må sørge for å lenke til forskning i alle sakene sine, sier han.