McDonald’s viser seg fra sin styggeste side
– Budskapet «Take away your take away» er ment som en vennlig påminnelse til våre gjester om å kaste søppel riktig, men forsøplingsproblematikken er sammensatt og krever en helhetlig innsats for å nå målet om redusert forsøpling, sier kommunikasjonssjefen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Som landets største take away-kjede har vi et stort ansvar, og reklamen er en del av en større innsats vi i McDonald’s nå gjør for å forhindre forsøpling, sier kommunikasjonssjef Veronika Skagestad, til KOM24.
Take away-emballasje er den tredje største kategorien innen forsøpling i Oslo, og mye kommer fra take away-kjeden.
– Vi har uten tvil et stort ansvar, både for emballasjen som kommer fra oss og for å gå foran som et godt eksempel og gjøre tiltak som kan skape en positiv endring. Budskapet «Take away your take away» er ment som en vennlig påminnelse til våre gjester om å kaste søppel riktig, men forsøplingsproblematikken er sammensatt og krever en helhetlig innsats for å nå målet om redusert forsøpling.
Krever ekstra innsats
I fjor hentet de innsikt for å bedre forstå forsøplingsproblematikken, og inngikk et samarbeid med Hold Norge Rent og Loop, gjennom prosjektet «Havet Begynner Her».
– Sammen skal vi gjennomføre et forskningsprosjekt i Kristiansand denne sommeren. Vi har også invitert til bred dialog med myndigheter, andre takeaway-kjeder, relevante næringslivsaktører og fageksperter. I tillegg gjennomfører vi ryddeaksjoner over store deler av landet, hvor svært mange av våre medarbeidere skal plukke søppel sammen med idrettslag og andre frivillige.
Skagestad opplyser at take away-andelen har økt under pandemien, og mer take away har også ført til mer forsøpling.
– Hver morgen rydder vi utenfor restaurantene og årlig blir det arrangert ryddeaksjoner i nærområdene, men problemet løses ikke bare ved søppelrydding. Alle har et ansvar for å forhindre forsøpling, men når vi står for en så stor del av emballasje som havner på avveie, ble det raskt klart for oss at her må vi sette inn en ekstra innsats.
Håper på stoppeffekt
Hun forteller at undersøkelser viser at det meste av forsøpling skjer ubevisst, og at de færreste av oss ønsker et byrom fullt av søppel.
– Det er derfor få som kjenner på ansvaret for søppelets opprinnelse.
Og legger til at målet for forskningsprosjekt i Kristiansand forhåpentligvis vil gi kunnskap om hva McDonald’s kan bidra med og hvilke tiltak som faktisk nytter.
– Når det gjelder selve uttaket i reklamekampanjen, håper vi at dette er et budskap som får en viss stoppeffekt og dermed skaper oppmerksomhet rundt problemstillingen. Ved å vise oss fra vår styggeste side og emballasjen vår slik den faktisk ligger rundt om i byene, håper vi at flere blir bevisste hvor de kaster søppel neste gang de har handlet hos oss, eller andre.
– Angår ikke bare oss
Skagestad er fullstendig klar over at forsøplingsproblemet ikke løses alene ved å be gjestene om å ta ansvar for søppelet sitt, men at de som produsent har et stort ansvar for å tilrettelegge for at forsøplingen ikke skjer.
– På grunn av vår størrelse spiller vi en viktig rolle i flere sammenhenger. Vi er en av Norges største arbeidsplasser for unge, våre lokale franchisetakere skaper gode lokalsamfunn der vi har restauranter og nå ønsker vi å gjøre vårt for å løse forsøplingsproblematikken.
Og legger til:
– Allerede i fjor gikk vi inn for å lære mer om forsøplingsproblematikken, og i flere uker har det blitt gjennomført store ryddeaksjoner over store deler av landet. Det er fremdeles mye arbeid som gjenstår omkring vårt ansvar og hvordan vi kan redusere forsøpling på lengre sikt.
Og inviterer konkurrenter for å sammen løse problemet.
– Absolutt, her må vi samarbeide alle sammen. Forsøpling angår ikke bare oss, og derfor har vi også invitert inn myndigheter, fageksperter og andre næringslivsaktører for å diskutere hvordan vi sammen kan forhindre forsøpling.
Kampanjen er et resultat av byråsamarbeidspartnere i NordDDB, OMD og WergelandApenes, og har tidligere blitt omtalt av flere medier.