Ingen brudd på reklamereglene i sendingene under fotball-VM
– Vi har fått svært få henvendelser fra publikum under dette mesterskapet.
Medietilsynet har ført tilsyn med NRK og TV 2 sine sendinger under fotball-VM. Formålet var å kontrollere at kringkastingslovens regler om sponsorater, produktplassering, reklameavbrudd og teksting av direktesendte programmer ble fulgt.
– Vi har fått svært få henvendelser fra publikum under dette mesterskapet. Det kan tyde på at kringkasternes sendinger har vært i tråd med publikums forventninger. I tillegg konstaterer vi at regelverket er fulgt, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Reglene er til for å kunne skille kommersielt fra redaksjonelt innhold
TV 2 og NRK delte rettighetene til årets fotball-VM. I forbindelse med sportsbegivenheter har også NRK anledning til å ha sponsing selv om kanalen ikke er reklamefinansiert.
– Kringkastingsloven har regler om kommersielt innhold i sendingene, slik at seerne skal kunne skille mellom kommersielt og redaksjonelt innhold. I tillegg stilles det krav til kringkasterne om at innhold skal tilgjengeliggjøres i form av teksting for hørselshemmede, sier Sekkelsten.
Formålet med en sponsoridentifikasjon er å opplyse seerne om at noen har gitt et økonomisk tilskudd til programmet.
Da en av sponsorene til VM-sendingene på TV 2 ønsket å trekke seg som sponsor og gi bort sitt sponsorat til en annen aktør, måtte Medietilsynet avklare at det ikke er anledning til å gi bort en sponsoridentifikasjon til et annet selskap enn det som har gitt bidraget til sendingen