Widerøe om VM-sponsing: – Skulle vi tatt avgjørelsen i dag kan det tenkes at vi hadde gjort en annen vurdering
Til tross for at mange skygger banen har noen aktører valgt å opptre som annonsører i medienes VM-dekning. Likevel vil de ikke assosieres direkte med mesterskapet i Qatar.
De to TV-kanalene deler på rettighetene til å vise kamper for norske seere.
Men også andre medier dekker fotball-VM, og har egne annonsører. VG har fått på plass tre avtaler med henholdsvis flyselskapet Widerøe, Norsk Tipping og TV 2 Play.
– Våre sponsorat er nok ikke lik de man finner hos de tradisjonelle TV-kanalene. Vi har en form for annonsepakker, sier kommersiell direktør i VG, Christian Haneborg, til KOM24.
Kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, vektlegger at de har hatt et sponsorsamarbeid med VGs sportsdekning over lang tid.
– Sport + VG + Widerøe = Sant. Dette er en profil vi har valgt da vi tradisjonelt opplever gode resultater med denne markedsmiksen. Widerøe har gjennom hele året annonsert i tilknytning til sport hos Schibsted. Vi kjøper tilsvarende annonseprodukt målrettet til sportsnyheter også i andre kanaler. Avtalen med Schibsted ble tegnet i sommer, skriver hun i en e-post til KOM24.
Ville evaluere kampanjen
Qatar er vertsnasjon for årets VM. Landet har i lang tid fått omfattende kritikk, blant annet for brudd på grunnleggende menneskerettigheter.
– Skulle vi tatt avgjørelsen om annonsering i tilknytning til fotball-VM i dag kan det tenkes at vi hadde gjort en annen vurdering, skriver Solli.
Dette vil bli diskutert videre innad i Widerøe.
– Vi har valgt å gjennomføre kampanjen som planlagt, men vil selvsagt ta hensyn til utfordringene rundt VM i evalueringen av kampanjen i etterkant.
Vil assosieres med fotball
Widerøe, Norsk Tipping og TV 2 Play presenteres på VGs sider som annonsører for «fotballen», og ikke VM i Qatar.
På spørsmål om dette svarer Solli følgende:
– Det er essensielt å få med seg at Schibsted ikke er sponsor av VM i Qatar, men dekker dette redaksjonelt. Det er sporten og fotballen vi ønsker å assosiere oss med.
Christian Haneborg i VG sier dette ikke er noe uvanlig for dem.
– Det er ikke første gang vi bruker «fotballen» på ulike sponsorat, istedenfor typisk «norsk fotball» eller lignende. Fokuset i VG har vært å legge til rette for sponsorat av selve fotballen som spilles under VM, og da falt det naturlig for oss å kalle det nettopp det, sier Haneborg.
Norsk Tipping med budskap
Roar Jødahl er kommunikasjonsrådgiver i Norsk Tipping. Han sier at de ikke er VGs sponsor på VM-stoff.
– Vi er annonsør, og kjøper annonseplass for budskap om ansvarlig spill, skriver han i en SMS til KOM24.
I november publiserte Norsk Tipping en pressemelding der de beskrev hvorfor de ikke boikotter VM i Qatar.
Her skriver administrerende direktør, Thor Gjermund Eriksen, følgende:
«Norsk Tipping tar naturligvis avstand fra korrupsjon, diskriminering og brudd på menneskerettighetene. Jeg har ingen problemer med å si at vi skulle ønske VM var blitt lagt til et helt annet land, og at FIFA hadde opptrådt med mer ryggrad i sine tildelingsprosesser. Men så må vi se på hva Norsk Tipping faktisk er. Vi er eid av staten, og Norge som nasjon har ikke oppfordret til noen boikott. Det ligger ikke til vår institusjon å gjøre utenrikspolitiske vurderinger. Staten har gitt oss en helt annen jobb».
For TV 2 Play sin del sier kommunikasjonssjef Tor-Martin Torbergsen at avtalen de har med VG ikke er en vanlig annonseavtale.
– Vi har jevnlig gratiskampanjer for TV 2 Play, som skal vise nye kunder bredden av nyheter, underholdning og sport som vi kan tilby. Denne kampanjen overlapper med fotball-VM, og det blir da en naturlig del av innholdet vi løfter i markedsføringen. I tillegg har vi annonser for vintersport, norske satsinger som Ammo og andre internasjonale serier. Målrettet annonsering er helt vanlig markedsføringspraksis, som bidrar til at vi treffer relevante målgrupper. Derfor dukker annonser rundt VM-kamper eksempelvis opp i saker hos VG, sier Torbergsen til KOM24.
Han understreker at dette ikke er en spesifikk VM-kampanje, men en produktkampanje som de kjører jevnlig. Hensikten er å vise bredden i innholdet deres.
– TV 2 Play-kampanjen er i utgangspunktet helt uavhengig av fotball-VM, men det er klart at stemningen rundt årets mesterskap preger både den redaksjonelle dekningen, og markedsføringen. Eksempelvis har vi bare kampspesifikk annonsering på oppgjør som TV 2 har rettigheter til, og ikke fotball-VM i seg selv.