Nå har Geelmuyden Kiese fjernet Kasakhstan fra den åpne kundelisten
– Vanlig prosedyre, sier selskapet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Onsdag morgen stod managing partner for Geelmuyden Kiese fram i KOM24 og snakket om hvor viktig det er med åpenhet for dem og at « – Blant annet er kravet om åpenhet om kundeforholdet absolutt.»
Onsdag morgen er Kasakhstan fjernet fra den åpne kundelisten til selskapet.
Så hva skjedde? Var ikke dette med åpenhet like viktig for selskapet?
KOM24 har sendt en rekke spørsmål til Marit Høvik Hartmann, managing partner i Geelmuyden Kiese, men har bare fått en kort tilbakemelding:
– Ja, når kundeforholdet er opphørt, fjernes kundens navn fra vår kundeliste. Det er vanlig prosedyre for alle oppdragsgivere, ikke spesifikt for Kasakhstan, skriver hun.
– Vi har vært åpne om kundeforholdet hele veien, og har ingen ting å skjule, skriver hun videre.
Geelmuyden Kieses tidligere kunde har den siste uken vært preget av stor uro.
Kasakhstans autoritære president Kassym-Jomart Tokajev hevder at opptøyene i realiteten var et kuppforsøk, satt i scene av «væpnede militante» som ønsket en «maktovertakelse».
Minst 164 mennesker ble drept og over 2000 ble skadd under uroen, og nærmere 8000 er ifølge innenriksdepartementet i landet pågrepet, skriver NTB.
Det var Vårt Land som denne uken avslørte at GK hadde jobbet for å forbedre landets image i Norge.
GK hadde en avtale med landets ambassade i Oslo, og bisto dem med rådgivning innen kommunikasjon særlig knyttet til business, kultur, historie og relasjonene til Norge både i 2020 og 2021.
I 2021 markerte Kasakhstan landets 30 års jubileet som uavhengig nasjon etter Sovjetunionens fall. I den forbindelse bisto GK stiftelsen Nazarbayev Foundation med kommunikasjon i Norge. Blant annet arrangerte de åpne webinarer om landets utvikling etter frigjøringen, om kulturelt og etnisk mangfold og situasjonen i Sentral-Asia etter at Taliban igjen tok over makten i Afghanistan.
GK utviklet også et 24 siders annonsebilag som ble distribuert åpent med Dagbladet.