Har millionoverskudd: Lasse er kommunikasjonsrådgiver for Karsten Warholm og Johannes Høsflot Klæbo
– Idrett og kommunikasjon er to temaområder som jeg synes er ekstra spennende.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg ser på idrettsprofiler som små medieselskaper med noenlunde samme type inntektsstrømmer. Den moderne idrettsprofilen har reklameinntekter, sponsorinntekter, eventinntekter. Og de skaper innhold til medier i alle kanaler – både redaksjonelle kanaler og sosiale kanaler. Samt av og til egne kanaler. Ja, jeg ser på mange idrettsprofiler som små og litt større medieselskaper.
Det sier Lasse Gimnes i GimCom til KOM24.
Gimnes er kommunikasjonsrådgiver for to av de største norske idrettsprofilene vi har i dag, Karstein Warholm og Johannes Høsflot Klæbo.
– Utgjør liten del av omsetningen min
– Jeg hjelper de med kommunikasjon, litt bredt definert, uten å ville gå inn på det mer, det sier seg selv, sier han.
Gimnes har en lang historie i mediebransjen bak seg. Han har vært journalist i VG, redaktør i Kampanje, informasjonsdirektør i TVNorge, kommunikasjonsdirektør i Scandinavia online og forlagsdirektør i det som i dag heter for Aller Media. I 2006 bestemte han seg for å starte for seg selv og etablerte da GimCom.
Nå jobber han med kommunikasjon og informasjon og har både media og kommunikasjonsselskap på kundelisten.
– Så har jeg og to idrettsprofiler. Det som er rett er at de utgjør en liten andel av omsetningen min, men de får mye oppmerksomhet i media, sier han.
Nå er det snart sommer-OL der Karsten Warholm er gullfavoritt på 400 meter hekk og i februar er det vinter-OL der Klæbo trolig blir gullfavoritt på flere øvelser. Mediepresset er stort og det skjer mye rundt de, men hva Gimnes bidrar med, vil han ikke dele.
– Det ønsker jeg ikke å gå inn på. Men jeg jobber ikke så mye direkte med utøverne, men med deres managere. Jeg har langt mer kontakt med managere enn utøvere, sier han.
Managere til de to er henholdsvis mor til Warholm og far til Klæbo.
Med det får han og dekket noen av sine store interesser.
– Idrett og kommunikasjon er to temaområder som jeg synes er ekstra spennende, sier han.
God butikk
Gimnes snakker om idrettsutøvere som innholdsleverandører. Han går ikke med på premisset om at idrettsutøvere tar mer kontroll over hva som kommer ut fra dem og når.
– Redaksjonelle medier er for de aller fleste mye viktigere enn sosiale medier, så sånn sett er de ikke ut. Når VG har over to millioner unike brukere hver eneste dag har det slagkraft. Når det kommer til bygging og forvaltning av merkevarer er det langt større enn de aller fleste har av følgere på sosiale medier, peker han på og sier at han mener at redaksjonelle medier undervurderes.
– Samspillet er spennende, sier han.
Han peker på at man eier ikke de sosiale mediene selv, de har man bare til låns. Derfor trekker han og inn utøvernes egne kanaler som hjemmesider og nyhetsbrev som viktige.
Det har vært god butikk for Gimnes å jobbe med idrettsutøvere og mot media og kommunikasjonsbransjen. På kundelisten har han selskaper som Amedia, Aller Media, TV 2 Play og Mediebyråforeningen.
I fjor omsatte han for 3,5 millioner kroner og bevilget seg et utbytte på rundt tre millioner kroner.
– Det har vært stabilt. Det er mye de samme kundene år etter år. Jeg har vært heldig og det har gått bra i mange år, sier han.
– Hva er nøkkelen til det?
– Å ikke være for stor for noen ting. At du er på jobb, bruker mye tid på jobben og er tidlig oppe om morgenen. Om det er helg eller tirsdag, så må du være tilgjengelig for kunden, sier han.
– Når kunden sier hopp, må jeg som gammel høydehopper hoppe, sier han.
Til sammen har han hentet ut rundt 9,5 millioner kroner i utbytte gjennom årene. Selskapet har i samme periode hatt rundt 25 millioner kroner i driftsresultat.
– Jeg synes jeg er heldig
Og det med å være tidlig oppe er ikke bare en floskel for han.
– Jeg er på jobb rundt klokka fem hver eneste morgen. Jeg vil komme i gang tidlig, fordelen er at da kimer ikke telefonen. Jeg gjør mye av skrivingen, planleggingen og strategiarbeidet tidlig på morgenen, sier han.
Nå har han ferie så den dagen KOM24 snakker med han var han ikke på kontoret før klokken 0615.
Regnskapstall GimCom
GimCom | 2020 | 2019 |
Salgsinntekter | 3 541 000 | 3 777 000 |
Driftskostnader | 1 020 000 | 1 072 000 |
Driftsresultat | 2 521 000 | 2 705 000 |
Kilde: Forvalt.no
Gimnes sier han og bruker morgenene til å bli ajour med dagsordenen. Hva skal folk snakke om i dag, hva blir det debatt om, hva skal man svare på eller ikke svare på, alt det skjer tidlig om morgenen.
Han sier han ikke har noen ambisjoner om å vokse, men at han vil jobbe videre med de bransjene han alt holder på med.
– Jeg synes jeg er heldig. Jeg jobber med spennende selskaper og spennende utfordringer, det som driver meg. Det er gøy og det gjør at jeg trives på jobben. Det er vesentlig å trives for å kunne gjøre en god jobb, sier han.