
Oslo Reklamebyrå slås konkurs: – Til slutt må du bare kaste kortene
Oslo Reklamebyrå avvikles etter flere år med økonomiske utfordringer. Byrået er konkursbegjært av NRK Aktivum, og bobehandling venter.
Oslo Reklamebyrå har selv valgt å melde oppbud, etter flere år med økonomiske utfordringer.
Selskapet har ikke klart å betjene et koronalån, og dette er hovedårsaken til at driften nå avsluttes. Det bekrefter byråleder Michael Risnes overfor KOM24.
– Selskapet er under avvikling, så det har ikke vært drift i det på en stund, sier Risnes.
Se regnskapstall nederst i saken.
Konkursbegjært
Det kommer fram i offentlige registre at NRK Aktivum, et heleid datterselskap av NRK, har saksøkt Oslo Reklamebyrå i en konkursbegjæring som skal behandles i Oslo tingrett 28. mars.
Risnes bekrefter at det vil bli en konkursbehandling, men understreker at dette er en del av avviklingsprosessen som allerede har vært i gang en stund.
KOM24 har forsøkt å få en kommentar fra NRK Aktivum, men har ikke fått svar.
– Vi har gjort en omstrukturering av selskapsstrukturen, og Oslo Reklamebyrå er under avvikling. Vi har hatt et koronalån som ikke har vært mulig å betale på, og det har gjort at vi må omstrukturere og legge ned selskapet, forklarer han.
Ifølge Risnes har de forsøkt å betjene gjelden i flere år, men til slutt ble det umulig.
– Vi har prøvd i mange år å betale på det, og vi har jo betalt lenge. Men til slutt må du bare kaste kortene. Koronalånet krevde 60 000 kroner i måneden, og det gikk rett og slett ikke, sier han.
Risnes bekrefter også at konkursen nå er uunngåelig.
– Det blir en bobehandling og vi vil bli slått konkurs i og med at det er gjeld der, sier han.
Ved utgangen av 2022, det siste offentlige regnskapsåret ettersom byrået ikke har levert årsregnskap for 2023, hadde selskapet en total gjeld på 2,29 millioner kroner.
Egenkapitalen var negativ med -1,93 millioner kroner.
Likevel mente styret at det var grunnlag for videre drift, basert på kostnadskutt og økt oppdragsmengde i 2023. Ledelsen oppga også at de hadde god dialog med kreditorer og forventet å komme à jour med sine forpliktelser gjennom et likviditetsbudsjett.
Ifølge regnskapet hadde selskapet fire ansatte. På spørsmål om dagens bemanning svarer Risnes:
– 2 ansatte og mange prosjektansatte.
Videre drift i nye selskaper
Selv om Oslo Reklamebyrå nå avvikles, betyr ikke det at byrået forsvinner helt. Risnes forklarer at de har etablert flere nye selskaper og vil fortsette virksomheten under nye navn.
– Vi har omstrukturert i flere nye AS-er, blant annet Oslo Reklame og Oslo Reklamefilm. Vi driver fortsatt Oslo Reklame inntil videre, men vi jobber samtidig med å starte et nytt selskap med flere andre partnere.
Det nye selskapet vil ha sterkt fokus på kunstig intelligens (KI).
– Vi går all in på KI og ser store muligheter der. Det er også noe av bakteppet for omstruktureringen, sier Risnes.
Oslo Reklamebyrå eies 50/50 av Michael Risnes og Simen Mjåset.