
Etter 20 år er det slutt for Mediekollega: – Vi blør
Rekrutteringsbyrået avvikles på grunn av dårlig økonomi.
– Det er flere grunner til at dette skjer nå. Markedet har endret seg, og vi har forsøkt å henge med på disse endringene. Men nå er det riktig tidspunkt for å gi seg, sier Marianne Thorvik til KOM24.
Hun har jobbet i Mediekollega, som tidligere het Medievikar, i tolv av de 20 årene byrået har eksistert.
Vanskelige tider
Mediekollega har vært et rekrutterings- og bemanningsbyrå i Oslo som har spesialisert seg på stillinger til kreative byrå og inhouse.
De har hatt særlig fokus på jobber innenfor markedsføring, kommunikasjon og design.
– Det går ikke an å unngå å snakke om at det har vært et rufsete marked de siste par årene. Det tror jeg gjelder for de fleste i bransjen, og vi blør hele gjengen. Kommunikasjonsbransjen og reklamebransjen, mange har det tøft nå, sier Thorvik.
For deres egen del vektlegger hun spesielt de nye og strengere reglene for innleie av arbeidskraft fra bemanningsforetak, som trådte i kraft i april i 2023.
De økonomiske utfordringene deres ble større etter dette.
– Det var en stor del av det vi drev med. Utleie av arbeidskraft og midlertidige ansettelser. Det fikk en bråstopp da disse nye reglene kom.
– Vi har jobbet hardt og forsøkt å finne nye veier å gå, men nå ser vi at det rett og slett ble for vanskelig, konstaterer Thorvik.
Lysere framtid
Hun ser tilbake på sine tolv år i byrået, og omtaler stillingen som daglig leder i Mediekollega som «drømmejobben».
På det meste var de fem ansatte i byrået. Når de nå gir seg, er de to. I tillegg til Thorvik har Kjersti Austdal jobben som administrasjonsansvarlig.
– Det har vært helt fantastisk. Det å få lov til å finne ut hva som bor i folk, og hjelpe dem med å finne jobben de vil ha, har vært veldig givende. Vi hadde også mange gode år økonomisk, før utfordringene som kom i 2023.
Og selv om Mediekollega er historie, ser hun tendenser til bedring framover.
– Jeg håper og tror at det lysner litt nå, sier Thorvik.
Før tiden i Mediekollega, jobbet hun blant annet i reklamebyrået Fortress. Thorvik vil ikke røpe hvor veien går videre for hennes egen del nå.
– Jeg har planer, men kan ikke bekrefte noe nå.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no